Pilne ostrzeżenie – tysiące osób zagrożonych oszustwem w Irlandii

2 godzin temu
Zdjęcie: Pilne ostrzeżenie - tysiące osób zagrożonych oszustwem w Irlandii


Irlandzki bank alarmuje o nagłym wzroście prób wyłudzeń przez wiadomości tekstowe.

Tysiące osób mogą paść ofiarą oszustów, którzy podszywają się pod bank i przekonują ofiary do przeniesienia swoich pieniędzy na rzekomo „bezpieczne konta”.

Bank w Irlandii

W lipcu liczba fałszywych wiadomości SMS od osób podszywających się pod bank AIB wzrosła aż o 150% w porównaniu z czerwcem.

Schemat działania przestępców jest coraz bardziej wyrafinowany. Ofiary otrzymują wiadomość SMS, która często trafia do oryginalnego wątku wiadomości z AIB, co nadaje jej wiarygodność.

Po ostatnich zmianach wprowadzonych przez Comreg, wiadomości te coraz częściej pochodzą jednak z niezarejestrowanych numerów telefonów komórkowych.

Treść SMS-a zawiera ostrzeżenie o podejrzanej transakcji oraz numer telefonu, pod który należy pilnie zadzwonić, by rzekomo zabezpieczyć swoje konto.

Po wykonaniu połączenia, klient zostaje przekierowany do automatycznej sekretarki imitującej prawdziwy system bankowy, a następnie rozmawia z osobą podającą się za pracownika działu bezpieczeństwa AIB.

Ostrzeżenie dla klientów

Oszust informuje, iż konto zostało rzekomo zhakowane i należy natychmiast przelać pieniądze na nowe, bezpieczne konto w innym banku – które w rzeczywistości jest kontrolowane przez przestępców. Niekiedy ofiary proszone są o dokonanie kilku przelewów, co w konsekwencji prowadzi do całkowitej utraty środków z konta klientów.

W celu zwiększenia wiarygodności, oszuści odwołują się do nazw legalnie działających firm, takich jak Foley’s Plumbing Limited. Jednak firma ta nie ma żadnego związku z oszustwem, a na swojej stronie internetowej umieściła już ostrzeżenie dla klientów.

AIB apeluje do klientów o wzmożoną ostrożność. Należy unikać reagowania na wiadomości zawierające linki lub numery telefonów, nie podawać danych do logowania, numerów kart ani kodów PIN.

W przypadku wątpliwości najlepiej skontaktować się bezpośrednio z bankiem dzięki oficjalnych kanałów. Bank zapewnia, iż każdą sprawę związaną z oszustwem rozpatruje indywidualnie, a jego systemy bezpieczeństwa są stale rozwijane, by lepiej przeciwdziałać nowym metodom wyłudzeń.

Idź do oryginalnego materiału