Paraliż czeskiego transportu kolejowego spowodowany został awarią systemu urządzeń sygnalizacyjnych ETCS, którą odnotowano w sobotę o poranku. Rzecznik straży pożarnej Martin Kavka, na którego słowa powołuje się serwis Denik, powiadomił, iż przyczyną jest niedziałający sygnał GSM-R, za który odpowiada zewnętrzny dostawca.
Na nowy system sygnalizacyjny czeska kolej zaczęła przechodzić na początku stycznia. w tej chwili obsługuje on linie Česká Třebová-Ołomuniec-Przerów, Brzecław-Bohumín, Česká Třebová-Brzecław oraz Praga-Běchovice-Česká Třebová.
Czechy. Paraliż na kolei. Powodem awaria systemu
W związku z awarią wszystkie pociągi kursujące na liniach obsługiwanych przez ETCS musiały się zatrzymać. Kavka powiadomił, iż w celu wznowienia połączeń, zdecydowano się przywrócić poprzednio obowiązujący system sygnalizacyjny. – Pociągi zaczynają ruszać, a zewnętrzny dostawca sygnału GSM-R intensywnie pracuje nad naprawą – przekazał.
Czeskie media przestrzegają pasażerów, iż niektóre z pociągów mogą poruszać się z godzinnym opóźnieniem. Co więcej, tempo jazdy będzie też wolniejsze – maksymalnie do 100 km/h. Podkreśla się też, iż problemy dotyczą jedynie linii obsługiwanych przez ETCS, wszystkie pozostałe połączenia realizowane są prawidłowo.
ZOBACZ: Kanada ma nowego premiera. Mark Carney zaprzysiężony
„Prosimy pasażerów o śledzenie naszej strony internetowej lub aplikacji, gdzie będziemy na bieżąco informować o zaistniałych sytuacjach awaryjnych” – napisano w komunikacie wydanym przez czeską kolej.
Skutki awarii czeskich kolei. Opóźnienia pociągów w Polsce
Opóźnienia pociągów w Czechach wpłynęły również na punktualność połączeń w Polsce. Chodzi m.in. o linie z Katowic do Warszawy, czy Wrocławia i Poznania w kierunku Gdańska. Mowa o następujących połączeniach:
- IC 108/41012 „Sobieski” Wiedeń – Warszawa – 30 minut
- IC 113/41006 „Silesia” Praga – Warszawa – 110 minut
- IC 111/41008 „Silesia” Ostrawa – Warszawa – 105 minut
- IC 264/65004 „Baltic Express” Praga – Gdynia – 48 minut
Niewielkie opóźnienia odnotowane zostały również w Kolejach Dolnośląskich, kursujących z Polski do Czech i odwrotnie.
Czechy. System ETCS w całym kraju do 2030 r.
ETCS to system sygnalizacyjny, który ma za zadanie interweniować w przypadku niepożądanych sytuacji takich jak np. błąd maszynisty. Doprowadza do zatrzymania pociągu w celu uniknięcia potencjalnej kolizji.
Czeskie Ministerstwo Transportu konsekwentnie wyposaża w niego kolejne odcinki szkieletu połączeń. Nowa inwestycja obejmująca kolejne 4 tys. km kosztować ma ok. 32 mld koron.
ZOBACZ: Kolejny blackout na Kubie. „Załamanie się systemu”
Do 2030 r. Czechy mają w planach wprowadzić system na wszystkich krajowych odcinkach Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T).
