Wspólnie apelują: „Nie daj się oszukać”

gniezno24.com 1 miesiąc temu

Tylko w tym roku na terenie naszego powiatu odnotowano już ponad 500 przestępstw internetowych, związanych przede wszystkim z oszustwami. Mieszkańcy tracą pieniądze przez swoją nieostrożność i spryt przestępców. Dlatego teraz ruszyła specjalna akcja informacyjna.

„Nie daj się oszukać” – to proste hasło, które wielu osobom może wydawać się tak oczywiste, jak codzienne słońce na niebie. A jednak 500 oszustw w ciągu ostatnich 9 miesięcy świadczy o tym, iż wiele osób nie zachowuje ostrożności i czasem bardzo naiwnie wykonuje polecenia oszustów.

– Chcemy zaapelować do wszystkich mieszkańców Gniezna i powiatu, żeby skupić się i śledzić naszą kampanię. W jej trakcie będziemy przekazywać ważne informacje od tych apelujących do rozwagi i ostrożności przede wszystkim, poprzez inne techniczne kwestie, związane z tym, jak zapobiegać i nie dać się oszukać – mówił mł. insp. Przemysław Kozanecki, komendant powiatowy KPP Gniezno. Od stycznia do września br. na terenie powiatu odnotowano już 512 przestępstw internetowych. W ub. roku było to w tym okresie 488 przestępstw.

– To się wydaje banalnie proste, bo żaden z nas nie chce być ofiarą oszustwa, ale metody są naprawę bardzo wyrafinowane. Przedstawiamy pięć prostych kroków, jak nie dać się oszukać – mówił starosta Tomasz Budasz. – Klienci, którzy zostali oszukani, udają się do nas i pytają się, co zrobić. Niestety nie da się niczego zrobić, jeżeli te pieniądze zostały przekazane. Technologia, którą mamy, jest dobrym obszarem, ale niesie ona też dużo zagrożeń i my jej nie zatrzymany – przyznała Barbara Borowska, prezes Banku Spółdzielczego w Gnieźnie i jak dodała: – Jako sektor finansowy chcielibyśmy żeby to zjawisko jak najbardziej minimalizować.

„Nie daj się oszukać” – 5 podstawowych kroków:

  1. Uwaga na linki – nie klikaj we wszystko, co dostajesz. Zwracaj uwagę na nazwy domen i czy końcówki pasują np. do nazwy banku instytucji, do której należysz (najlepiej sprawdzając to bezpośrednio po wyszukaniu w sieci)
  2. Chroń hasła – nie podawaj nikomu haseł, stosuj bardziej skomplikowane sposoby ich tworzenia np. znaki specjalne (!@#) czy też małe i wielkie litery
  3. Sprawdź tożsamość – osoba przedstawiająca się jako pracownik banku, policji? Odłóż telefon i zadzwoń bezpośrednio, pytając czy faktycznie ktoś taki faktycznie mógł się kontaktować.
  4. Chroń PIN do aplikacji bankowej – nie podawaj go nikomu, zasłaniaj ręką podczas wpisywania na terminalu
  5. Weryfikuj komu podajesz kod BLIK – przyjazny sposób dzielenia się pieniędzmi, ale zdradliwy, jak znajomemu ktoś skradnie konto. Kolega, koleżanka pyta o kod na szybką zapłatę, bo zabrakło jej pieniędzy? Zadzwoń do niej bezpośrednio i zapytaj, czy faktycznie ich potrzebuje.
Idź do oryginalnego materiału