Zadowolenie klientów ze sklepów, zarówno stacjonarnych jak i internetowych, znacząco spadło w ostatnim roku. Wiadomościhandlowe.pl cytują interesujący raport. Według „Global Shopper Study” firmy Zebra Technologies, w 2024 roku tylko 76 procent europejskich konsumentów deklarowało satysfakcję z zakupów, podczas gdy rok wcześniej było to aż 85 procent. Światowy wskaźnik zadowolenia utrzymuje się nieco wyżej – na poziomie 81 procent.
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Problem z obsługą klienta
Jedną z najbardziej frustrujących sytuacji podczas zakupów jest trudność w znalezieniu pracownika sklepu, gdy jest potrzebny – problem ten zgłasza aż 69 procent europejskich kupujących. Sytuacja jest na tyle poważna, iż co piąty klient opuszcza sklep bez dokonania zakupów właśnie z powodu braku wsparcia ze strony personelu. Co ciekawe, problem dostrzegają również sami sprzedawcy – 84 procent z nich przyznaje, iż ma trudności ze znalezieniem pomocy lub wsparciem we właściwym momencie.
Kasy samoobsługowe – przydatne, ale jest ich za mało
Mimo iż 73 procent europejskich klientów docenia obecność kas samoobsługowych w sklepach, to jednocześnie 67 procent narzeka na ich niedostateczną liczbę. Ten paradoks pokazuje, iż choć sklepy inwestują w nowoczesne rozwiązania, wciąż nie nadążają za potrzebami konsumentów.
Braki w asortymencie i obawy o bezpieczeństwo
Poważnym problemem okazuje się również dostępność produktów. Ponad połowa kupujących (52 procent w Europie i 57 procent na świecie) wychodzi ze sklepu z pustymi rękami, nie znajdując poszukiwanych towarów na półkach.
Niepokój budzą także kwestie bezpieczeństwa – 71 procent europejskich konsumentów martwi się poziomem kradzieży i przestępczości w sklepach. Co więcej, 73 procent kupujących w Europie obawia się, iż sklepy mogą podnieść ceny, aby zrekompensować straty wynikające z rosnącej liczby kradzieży.
Wpływ inflacji na zachowania konsumentów
W obecnej sytuacji gospodarczej ponad 75 procent kupujących wyraża obawy, iż inflacja zmusi ich do ograniczenia wydatków, zarówno na produkty pierwszej potrzeby, jak i dodatkowe zakupy. Ten trend może dodatkowo wpłynąć na już i tak malejące zadowolenie klientów ze sklepów.