Rada Powiatu w sprawie dworca kolejowego w Ostrzeszowie

1 tydzień temu

Rada Powiatu w Ostrzeszowie na swojej IX sesji, na wniosek radnego Adama Grzyba, przyjęła stanowisko w sprawie ostrzeszowskiego dworca kolejowego.

Dworzec kolejowy w Ostrzeszowie został ujęty w analizach potrzeb inwestycyjnych Programu inwestycji dworcowych (PID), realizowanych przez Polskie Koleje Państwowe SA. do 2030 roku. Obiekt figuruje w Gminnej Ewidencji Zabytków. Mieszkańcy powiatu ostrzeszowskiego oczekują przywrócenia jego historycznego wyglądu i poprawienia zewnętrznej estetyki obiektu. „Nieodzowny jest remont wewnętrzny budynku, poprawa zarówno przejść podziemnych, jak i funkcjonalności i użyteczności obiektu. Przedsięwzięcie powinno się łączyć ze zwiększeniem komfortu pasażerów poprzez wykonanie projektu ścieżki dojścia do dworca z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, zaprojektowaniem parkingów dla transportu indywidualnego – rowerowego i samochodowego oraz miejscami na postój krótkotrwały” – czytamy w stanowisku.

Samorząd powiatu ostrzeszowskiego stoi na stanowisku, iż konieczne jest przeprowadzenie obiecywanych od lat przygotowań do inwestycji. „Koronnym argumentem jest systematyczny wzrost pasażerskich przewozów kolejowych, w tym przewozów regionalnych i aglomeracyjnych. Wzrasta liczba uruchamianych pociągów na całej krajowej sieci linii kolejowej, a prognozowana liczba osób które skorzystają z transportu kolejowego w Polsce przekroczy 400 mln do końca 2024 roku.
Obecnie na linii kolejowej na odcinku Ostrów Wlkp.–Ostrzeszów–Kępno w rozkładzie jazdy 2024/2025 uruchomionych jest 30 składów pociągów, które zatrzymują się na ostrzeszowskim dworcu, co pozwala uznać, iż jest on potrzeby i wykorzystywany każdego dnia przez setki osób.
Niniejsze stanowisko obejmuje także konieczność remontu posterunku znajdującego się na przejeździe kolejowym na terenie nieruchomości oznaczonej jako działka ewid. 2627/14, obręb Ostrzeszów (przy drodze powiatowej Ostrzeszów–Mikstat), którego zarządcą jest PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Powiat Ostrzeszowski sprzeciwia się rezygnacji z dalszej eksploatacji tego budynku, który również jest obiektem wpisanym do ewidencji zabytków. w tej chwili funkcję posterunku pełni wątpliwej jakości niewielki kontener, który w żaden sposób nie stanowi poważnego substytutu dla ww. obiektu. W ocenie Powiatu Ostrzeszowskiego, przystąpienie do gruntownej renowacji dworca kolejowego powinno odbywać się również z uwzględnieniem historycznego posterunku”.

Stanowisko zostało przesłane do centrali PKP w Warszawie.

Idź do oryginalnego materiału