Nowy sposób oszustów. Na aktualizację aplikacji bankowej

elblag24.pl 3 tygodni temu

Jeden z naszych Czytelników w Elblągu poinformował nas, iż niedawno otrzymał sms-a z informacją, iż powinien pobrać aktualizację swojej aplikacji bankowej na telefonie. Kiedy kliknął link, otworzyła mu się strona internetowa. Na szczęście tu mężczyzna się zatrzymał i zwrócił się o informację do swojego banku.

Jak doskonale wiemy, oszuści nie próżnują i ciągle udoskonalają swoje metody na oszukiwanie nas. Znane są już sposoby na wnuczka czy innego członka rodziny, prośby o kod blika od „znajomych” czy też na niesamowicie atrakcyjne inwestycje w internecie. Policja cały czas podaje informacje o tych „sposobach” i uczula przed oszustwem. Jednak złodzieje również nie próżnują i modyfikują swoje działania.

Jeden z naszych czytelników z Elbląga poinformował nas o całkiem nowym sposobie oszustów, którzy chcą się dobrać do naszych kont bankowych.

– Mam na telefonie aplikację bankową, którą pobrałem oczywiście z oficjalnego sklepu google – pisze do nas. – Kilka dni temu otrzymałem sms-a, w którym niby mój bank informuje mnie, iż powinienem zaktualizować swoją aplikację bankową w systemie android. W wiadomości był też przesłany link. Kiedy w niego kliknąłem, zostałem na telefonie przeniesiony nie do sklepu google, ale do strony internetowej. Tu się zreflektowałem, wyłączyłem aplikację i skontaktowałem się z moim bankiem. Okazało się, iż była to próba oszustwa.

O informację w tej sprawie zwróciliśmy się do banku naszego czytelnika. Oto odpowiedź.

„Oszuści dostarczają przez SMS lub e-mail link do fałszywej aplikacji pod pozorem aktualizacji autentycznej aplikacji banku. Fałszywą aplikację można pobrać bezpośrednio z przeglądarki, a nie ze sklepu Google Play. Fałszywa aplikacja prosi, aby zweryfikować kartę przez NFC, czyli zbliżyć ją do telefonu i podać kod PIN. W ten sposób oszuści pozyskują dane, które pozwalają wykonać nieuprawnioną transakcję. Naszą aplikację i jej aktualizacje instaluj tylko z pewnego źródła – sklepu Google Play. Prawdziwa aplikacja nigdy nie poprosi o kod PIN do karty ani o przyłożenie jej do telefonu. Nasz konsultant nigdy nie poprosi o poufne dane i kod PIN do karty. Tożsamość naszego konsultanta potwierdzaj w aplikacji mobilnej. Nie klikaj w linki w wiadomościach od nieznanych nadawców. Reaguj od razu, kiedy aplikacja wymaga czegoś nietypowego, np. podania numeru PESEL, hasła do bankowości elektronicznej, numeru PIN do karty”.

Starsza elblążanka „zainwestowała” pieniądze. Strata jest olbrzymia!
Idź do oryginalnego materiału