Jeden z naszych Czytelników w Elblągu poinformował nas, iż niedawno otrzymał sms-a z informacją, iż powinien pobrać aktualizację swojej aplikacji bankowej na telefonie. Kiedy kliknął link, otworzyła mu się strona internetowa. Na szczęście tu mężczyzna się zatrzymał i zwrócił się o informację do swojego banku.
Jak doskonale wiemy, oszuści nie próżnują i ciągle udoskonalają swoje metody na oszukiwanie nas. Znane są już sposoby na wnuczka czy innego członka rodziny, prośby o kod blika od „znajomych” czy też na niesamowicie atrakcyjne inwestycje w internecie. Policja cały czas podaje informacje o tych „sposobach” i uczula przed oszustwem. Jednak złodzieje również nie próżnują i modyfikują swoje działania.
Jeden z naszych czytelników z Elbląga poinformował nas o całkiem nowym sposobie oszustów, którzy chcą się dobrać do naszych kont bankowych.
– Mam na telefonie aplikację bankową, którą pobrałem oczywiście z oficjalnego sklepu google – pisze do nas. – Kilka dni temu otrzymałem sms-a, w którym niby mój bank informuje mnie, iż powinienem zaktualizować swoją aplikację bankową w systemie android. W wiadomości był też przesłany link. Kiedy w niego kliknąłem, zostałem na telefonie przeniesiony nie do sklepu google, ale do strony internetowej. Tu się zreflektowałem, wyłączyłem aplikację i skontaktowałem się z moim bankiem. Okazało się, iż była to próba oszustwa.
O informację w tej sprawie zwróciliśmy się do banku naszego czytelnika. Oto odpowiedź.
„Oszuści dostarczają przez SMS lub e-mail link do fałszywej aplikacji pod pozorem aktualizacji autentycznej aplikacji banku. Fałszywą aplikację można pobrać bezpośrednio z przeglądarki, a nie ze sklepu Google Play. Fałszywa aplikacja prosi, aby zweryfikować kartę przez NFC, czyli zbliżyć ją do telefonu i podać kod PIN. W ten sposób oszuści pozyskują dane, które pozwalają wykonać nieuprawnioną transakcję. Naszą aplikację i jej aktualizacje instaluj tylko z pewnego źródła – sklepu Google Play. Prawdziwa aplikacja nigdy nie poprosi o kod PIN do karty ani o przyłożenie jej do telefonu. Nasz konsultant nigdy nie poprosi o poufne dane i kod PIN do karty. Tożsamość naszego konsultanta potwierdzaj w aplikacji mobilnej. Nie klikaj w linki w wiadomościach od nieznanych nadawców. Reaguj od razu, kiedy aplikacja wymaga czegoś nietypowego, np. podania numeru PESEL, hasła do bankowości elektronicznej, numeru PIN do karty”.