Kanadyjska Królewska Policja Konna (RCMP) uruchomiła nową stronę internetową, która umożliwia Kanadyjczykom zgłaszanie przypadków oszustw i cyberprzestępstw. Stało się to zaledwie kilka dni po tym, jak rząd liberalny przedstawił nową Narodową Strategię Zwalczania Oszustw jako część swojego budżetu.
Policja Konna poinformowała, iż nową witryną będzie zarządzać Krajowe Centrum Koordynacji Cyberprzestępczości oraz Kanadyjskie Centrum Zwalczania Oszustw, a strona będzie pełnić funkcję „centralnego repozytorium zgłoszeń dotyczących oszustw i cyberprzestępczości z całego kraju”.
„Informacje zebrane z tych raportów pomogą policji w rozwiązywaniu poszczególnych spraw, udaremnianiu cyberprzestępczości, uzyskaniu pełniejszego obrazu wpływu tych zagrożeń na Kanadyjczyków i ostatecznie zapobiegnięciu dalszym ofiarom” – podała Królewska Kanadyjska Policja Konna (RCMP) w oświadczeniu z 7 listopada.
Według policji w Kanadzie zgłaszanych jest zaledwie od 5 do 10 procent wszystkich oszustw i cyberprzestępstw, „czy to z powodu wstydu, strachu przed utratą reputacji, czy braku świadomości dostępnych zasobów”. Według danych Kanadyjskiego Centrum ds. Zwalczania Oszustw, w 2024 roku Kanadyjczycy zgłosili straty w wysokości ponad 648 milionów dolarów z powodu oszustw finansowych.
Kanadyjska Policja Konna (RCMP) wyraziła nadzieję, iż nowa strona internetowa zaoferuje „scentralizowany, przyjazny dla użytkownika” system, za pomocą którego ofiary i świadkowie będą mogli zgłaszać tego typu przestępstwa. Ofiary oszustw lub cyberprzestępstw powinny zebrać wszelkie dostępne informacje na temat incydentu, zgłosić go lokalnej policji i instytucjom finansowym, a następnie odwiedzić stronę internetową, aby przesłać wszelkie posiadane dowody, takie jak zdjęcia, zrzuty ekranu, paragony, wiadomości tekstowe i e-maile. Strona informuje również, iż incydenty można zgłaszać anonimowo.
Rząd liberalny ogłosił w budżecie na rok 2025 plan opracowania Narodowej Strategii Zwalczania Oszustw, która połączy instytucje finansowe i firmy telekomunikacyjne w celu ochrony Kanadyjczyków przed „rozwijającymi się i niezwykle złożonymi schematami oszustw”.
W budżecie zapisano również, iż rząd zmieni ustawę bankową, aby zobowiązać banki do opracowania zasad i procedur przeciwdziałających oszustwom, umożliwić klientom dostosowanie maksymalnych kwot transakcji oraz zobowiązać banki do przekazywania danych na temat oszustw skierowanych przeciwko konsumentom do Agencji ds. Konsumentów Usług Finansowych Kanady.
W budżecie przewidziano również przeznaczenie 1,7 miliarda dolarów w ciągu czterech lat na Królewską Kanadyjską Policję Konną (RCMP) w celu wzmocnienia jej zdolności reagowania na zagrożenia, takie jak międzynarodowa przestępczość zorganizowana, przestępstwa finansowe i pranie pieniędzy, a także zatrudnienie 1000 nowych pracowników.












English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·