Firma Moto-Truck od dłuższego czasu konsekwentnie umacnia swoją pozycję na rynku europejskim, nieustannie wprowadzając innowacje i podnosząc standardy jakości w segmencie pojazdów specjalistycznych. Jednym z najbardziej ambitnych i interesujących przedsięwzięć ostatnich lat były dwa znaczące przetargi na dostawę samochodów ratowniczo-gaśniczych dla Państwowej Straży Pożarnej i Ratowniczej Łotwy (VUGD). W tym materiale odsłaniamy kulisy całego procesu: od pierwszych wyzwań projektowych, przez etapy produkcji, aż po opinie i reakcje łotewskich strażaków na nowo dostarczone pojazdy.
Podstawowe informacje o przetargu:
W ostatnich latach firma Moto-Truck zrealizowała dwa najważniejsze zamówienia publiczne na rzecz Państwowej Straży Pożarnej i Ratowniczej Łotwy (VUGD – gov.lv), podlegającej tamtejszemu Ministerstwu Spraw Wewnętrznych. Przedmiotem obu kontraktów była dostawa nowoczesnych samochodów ratowniczo-gaśniczych marki Scania P 370 XT.
Nasza aktywność na rynku łotewskim to efekt przemyślanej strategii – Moto-Truck prowadzi własny oddział w tym kraju, co pozwala na bieżącą współpracę, świadczenie usług serwisowych oraz pełną obsługę posprzedażową.
Realizacja kontraktów przebiegała w dwóch etapach:
• Pierwszy kontrakt (2024): 58 pojazdów Scania w dwóch wariantach kabin; dostawy odbywały się od lutego do lipca.
• Drugi kontrakt (2024 / 2025): 64 pojazdy Scania z jednolitą konfiguracją kabiny; dostawy od listopada do kwietnia.

Kulisy produkcji i dostarczenia pojazdów na Łotwę
1. Główne założenia projektu
Jakie priorytety przyświecały projektowi pojazdów dla łotewskich jednostek straży pożarnej?
Naszym celem było wykorzystanie podwozia Scania, które gwarantuje najwyższą jakość i niezawodność. Zależało nam również na wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które poprawiają komfort pracy i bezpieczeństwo ratowników. Dużą wagę przyłożyliśmy także do detali – m.in. indywidualnie zaprojektowanego układu skrytek czy czerwonych rolet w kolorze RAL3000.

2. Typy i modele pojazdów
Jakie rodzaje pojazdów ratowniczo-gaśniczych dostarczono na Łotwę i co je charakteryzuje?
W ramach pierwszej umowy przekazano pojazdy na podwoziach 4×4 z kabiną brygadową oraz 6×6 w wersji z kabiną pojedyncza i brygadową. Drugi kontrakt obejmował już wyłącznie warianty z kabiną brygadową, również na podwoziach 4×4 i 6×6. Wszystkie pojazdy zostały wyposażone w bliźniacze tylne koła tylne, występują w wersjach średnich i ciężkich, a także posiadają wzmocnione zawieszenie XT, które doskonale sprawdza się w wymagających warunkach terenowych.

3. Nietypowe wymagania i dostosowania
Jakie nietypowe wymagania lub prośby pojawiły się ze strony łotewskich użytkowników?
Jednym z istotniejszych wymagań była maksymalna ergonomia. Układ rozmieszczenia sprzętu projektowaliśmy wspólnie z użytkownikiem na pojeździe demo, a następnie przenieśliśmy go na całą partię produkcyjną. Klientowi szczególnie zależało na spójności w każdym egzemplarzu oraz jak najlepszym zagospodarowaniu przestrzeni, co miało bezpośredni wpływ na wygodę i efektywność codziennej pracy strażaków.

4. Różnice względem rynku polskiego
Czym łotewskie samochody różnią się od tych, które produkujecie dla polskich jednostek OSP/PSP?
W praktyce pojazdy te są bardzo zbliżone do modeli używanych w Polsce – wprowadzono jedynie drobne modyfikacje, głównie w zakresie rozmieszczenia wyposażenia, zgodnie z preferencjami i wymaganiami łotewskich strażaków.

5. Testy, odbiory i prezentacje
Jak przebiegały testy, prezentacje i pierwsze spotkania z łotewskimi strażakami?
Cały proces rozpoczął się od oficjalnego spotkania z przedstawicielami VUGD, podczas którego zaprezentowaliśmy koncepcję pojazdów i zebraliśmy ich sugestie. Układ wyposażenia został zaakceptowany na bazie pierwszego wyprodukowanego pojazdu i następnie powielony we wszystkich kolejnych. Po zakończonych sukcesem testach oraz odbiorach technicznych, samochody zostały przekazane do użytkowania przez łotewskie jednostki.

6. Ulubione funkcje strażaków
Co najbardziej spodobało się łotewskim strażakom w nowych pojazdach?
Strażacy najbardziej docenili precyzyjne wykonanie, intuicyjną obsługę oraz nowoczesne rozwiązania techniczne, które realnie ułatwiają i usprawniają ich codzienne działania ratownicze.

7. Kontakt z użytkownikami i szkolenia
Jak wyglądały pierwsze reakcje podczas szkoleń i prezentacji?
Podczas przekazania pojazdów przeprowadzamy szczegółowy instruktaż oraz trening z obsługi wyposażenia i systemów. Dzięki temu strażacy już od pierwszego dnia czują się pewnie i są gotowi do pracy.

8. Przetarg i kooperacja z partnerami
Jak przebiegał przetarg i kooperacja z lokalnym partnerem?
Wymagania przetargowe koncentrowały się przede wszystkim na zaawansowanych rozwiązaniach technologicznych. Rywalizacja była duża – do postępowania zgłosiło się co najmniej kilka firm. Naszym atutem okazała się stała obecność na rynku łotewskim oraz umowa gwarantująca serwis i wsparcie techniczne bezpośrednio na miejscu.

9. Harmonogram i realizacja kontraktu
Jak przebiegał harmonogram dostaw i czy napotkano jakieś problemy?
Terminy odbioru i dostarczenia pojazdów zostały ustalone we współpracy z klientem, tak by jak najlepiej odpowiadały potrzebom łotewskich strażaków oraz naszym możliwościom produkcyjnym. Dzięki dobrej współpracy i stałej, otwartej komunikacji zamówienie zostało zrealizowane płynnie – wszystkie pojazdy dotarły na czas, bez większych przeszkód czy opóźnień.

10. Efekty, rezultaty i plany na przyszłość
Jakie korzyści firma odniosła dzięki temu kontraktowi? Czy przewiduje dalsze działania?
Zrealizowane projekty umocniły naszą pozycję na rynku łotewskim oraz stworzyły podstawy do kolejnych zamówień. Utrzymujemy stały kontakt z klientem i liczymy na dalszy rozwój oraz rozszerzenie partnerstwa.

Dwa przetargi zorganizowane dla łotewskiej straży pożarnej stanowią dla firmy Moto-Truck nie tylko powód do dumy, ale także potwierdzenie wysokiego poziomu jakości, elastyczności oraz zaufania, jakim obdarzają nas zagraniczni partnerzy. Dzięki efektywnej współpracy i nowatorskim rozwiązaniom nasze pojazdy skutecznie wspierają służby ratunkowe poza granicami Polski, a kolejne wyzwania i projekty już się pojawiają.