PKO Bank Polski wydał komunikat, w którym wyjaśnia jakie konsekwencje w banku ma zastrzeżony PESEL. Pomimo iż jest to ogromne udogodnienie oraz ochrona przed niechcianymi konsekwencjami ze strony cyberprzestępców, to klienci muszą pamiętać o kilku ważnych aspektach
Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce
Usługa zastrzeżenia numeru PESEL, która weszła w życie w czerwcu tego roku, jest niezwykle użyteczna w walce z cyberprzestępczością. Dzięki niej bowiem klienci banków mogą wstrzymać realizację niektórych operacji, w przypadku gdyby ich danymi próbowała posłużyć się osoba trzecia. PKO Bank Polski jednak wyjaśnia, iż wiąże się ona z pewnymi aspektami o których powinniśmy pamiętać.
Jak wskazują bankowcy, o zastrzeżonym PESEL-u łatwo zapomnieć co może prowadzić do problemów w przypadku osobistej wizyty w banku czy u notariusza. Chcąc zrealizować niektóre zlecenia, PESEL musi być zostać odblokowany. PKO Bank Polski dodatkowo opublikował listę najczęściej zadawanych pytań, gdzie możemy znaleźć odpowiedzi na bieżące problemy.
Wskazano między innymi, iż bank sprawdzi rejestr PESEL przed otwarciem konta, udzieleniem pożyczki, udostępnieniem bankowości elektronicznej oraz przed wypłatą gotówkową w wysokości większej niż trzykrotność wynagrodzenia. Należy jednak pamiętać, iż w aplikacji mObywatel możemy również gwałtownie i sprawnie odblokować numer PESEL.
Ponadto jest możliwość automatycznego ponownego zastrzeżenia. Przykładowo wybierając się do banku możemy odblokować numer PESEL i wybrać godzinę, po której ma zostać zastrzeżony ponownie. Można również zastrzec go ponownie w dowolnym momencie.