Niewiele brakowało, by 79-letni mieszkaniec Świdnicy stracił dorobek całego życia. Dzięki czujności hydraulika, szybkiej reakcji świdnickich policjantów i pracowników banku senior nie przekazał oszustom 215 tysięcy złotych.
– Podczas naprawy kranu w mieszkaniu seniora hydraulik usłyszał, jak mężczyzna przez telefon podaje swoje loginy i hasła do bankowości internetowej. Zaniepokojony sytuacją natychmiast wezwał policję. Chwilę później na miejscu byli już funkcjonariusze, którzy ustalili, iż dzień wcześniej oraz tego samego dnia z seniorem kontaktowała się kobieta namawiająca go do rzekomej inwestycji. Aby zrealizować transakcję, senior miał przewalutować swoje oszczędności na dolary i zainstalować specjalną aplikację. W rzeczywistości była to aplikacja umożliwiająca oszustom zdalny dostęp do jego telefonu i komputera – relacjonuje asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.
– Zgodnie z instrukcjami oszustki mężczyzna wpisał kody i loginy, które otrzymał, a następnie zalogował się do swojej bankowości internetowej. W tym momencie policjanci natychmiast odłączyli sieć i wraz z seniorem udali się do banku, aby zablokować dostęp do jego konta. Dzięki czujności pracowników banku udało się zapobiec kradzieży – konto zostało zablokowane z powodu podejrzenia oszustwa – opisuje Ząbek.
Świdniccy policjanci ponownie apelują o ostrożność. – Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby wyłudzić pieniądze, szczególnie od osób starszych. Dlatego tak ważna jest ostrożność i świadomość zagrożeń. Pamiętajmy, aby nigdy nie podawać loginów, haseł i kodów autoryzacyjnych osobom trzecim, nie instalować nieznanych aplikacji na prośbę rozmówców, nie podejmować pochopnych decyzji finansowych pod presją czasu. jeżeli masz wątpliwości, skonsultuj się z rodziną lub skontaktuj się z policją – przypominają funkcjonariusze.
/KPP Świdnica, opr. mn/