Obecnie trwa kampania cyberprzestępców, którzy rozsyłają do losowych odbiorców spreparowane wiadomości e-mail, podszywające się pod Zakład Ubezpieczeń Społecznych. ZUS apeluje o ostrożność i wyjaśnia, jak możemy rozpoznać, które maile są autentyczne, a które nie

Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce
ZUS w oficjalnym komunikacie wskazuje, iż oszuści wysyłają e-maile z nazwą „zus-pl” oraz z nietypowego adresu „[email protected]”. W treści proszą adresata o aktualizację danych ze względu na problem z przetworzeniem płatności, co oczywiście nie ma związku z rzeczywistością, a taka manipulacja ma jedynie nakłonić odbiorców do podjęcia konkretnych działań.
W wiadomości zawarty jest również link, który przenosi odbiorcę na stronę łudząco przypominającą stronę logowania ezus, jednak ponownie z podejrzanym adresem – 'prowebdigital.com.ng’. Po zalogowaniu otwiera się okno do wpisania danych karty kredytowej i jeżeli ofiara nie zorientuje się w porę i wpisze w formularz owe dane, przekaże je bezpośrednio w ręce oszustów.
ZUS przypomina, iż kontaktuje się drogą elektroniczną wyłącznie z klientami mającymi konto na Platformie Usług Elektronicznych i tymi, którzy wybrali taką właśnie formę kontaktu. Ponadto e-mail zawsze zawiera imię i nazwisko pracownika ZUS. Wskazano także, iż Zakład nie wysyła do klientów maili z prośbami o podanie danych kart kredytowych czy błędnym logowaniu do PUE ZUS, w których zachęca do otwierania plików lub linków.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje zatem o nie odpowiadanie na podejrzane maile oraz nie otwieranie załączników pochodzących od oszustów. Niektóre bowiem prowadzą tylko do fałszywych formularzy, których nie należy wypełniać, jednak coraz częściej owe linki pobierają również na urządzenie złośliwe oprogramowanie i doprowadzają do jego zawirusowania.
Natomiast w razie wątpliwości co do nadawcy korespondencji, możemy skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub z Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numerem: 22-560-16-00 albo adresem e-mailowym: [email protected].