Blisko osiem tysięcy złotych stracił 30-letni mieszkaniec powiatu świdnickiego, który padł ofiarą oszustwa na „pracownika banku”. Świdniccy policjanci ponownie apelują o ostrożność.
– Do Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy zgłosił się 30-latek, który został oszukany metodą na „pracownika banku”. Mężczyzna otrzymał wiadomość SMS o treści „Płatność BLIK: status transakcji: zamrożona kwota 2700.00”. Jako nadawca wiadomości wyświetlił się bank, w którym mężczyzna ma konto. Po chwili 30-latek odebrał też telefon podpisany nazwą tego banku. W słuchawce usłyszał, iż doszło do cyberataku na jego konto bankowe i iż oszuści chcą wypłacić środki z konta. Rozmówca poinformował, iż dzwoni z działu bezpieczeństwa i jest w stanie pomóc. Rzekomy pracownik banku polecił instalacje specjalnej aplikacji. W trakcie tej rozmowy 30-latek zaczął podejrzewać oszustwo i rozłączył się, chcąc skonsultować ten fakt z inną osobą – relacjonuje asp. Magdalena Ząbek ze świdnickiej policji.
Oszuści jednak nie odpuszczali i w dalszym ciągu dzwonili do 30-latka. – Kiedy mężczyzna odebrał, rozmówca poinformował kolejny raz o cyberataku i przekonywał, iż bank tego sam nie zablokuje i potrzebna jest pomoc 30-latka. Mężczyzna ostatecznie pobrał i zainstalował wskazaną aplikację, następnie zgodnie z instrukcjami podał rozmówcy kod, który wyświetlił mu się w nowej aplikacji. Następnie zalogował się do bankowości internetowej i wygenerował kody BLIK. Oszust nie odpuszczał i przez cały czas opowiadał o cyberatakach, które trzeba zablokować i nakłaniał do kolejnego wejścia w aplikacje bankową, wówczas 30-latek zrozumiał, iż padł ofiarą oszustów. W sumie stracił blisko 8 tysięcy złotych – opisuje Ząbek.
Świdniccy policjanci apelują o ostrożność. – Niech ta historia będzie przestrogą. Prawdziwi pracownicy banków nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta, ani tym bardziej kodów autoryzacyjnych lub wpłaty pieniędzy na wskazane przez nich konto. jeżeli dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku i namawia do przekierowania środków na inne konto, wygenerowania i przekazania kodów płatności elektronicznych, czy zainstalowania systemu na telefonie lub komputerze – z cała pewnością rozmawiamy z oszustem – przypominają.
/KPP Świdnica, opr. mn/