Uwaga! Nowe oszustwo bankowe. Tak mieszkaniec Olsztyna stracił 32 tys. zł!

2 tygodni temu
Zdjęcie: Uwaga! Nowe oszustwo bankowe. Tak mieszkaniec Olsztyna stracił 32 tys. zł! / telefon


W ostatnich latach oszuści stosują coraz bardziej zaawansowane metody manipulacji, aby wyłudzić pieniądze od niczego niepodejrzewających ofiar. Przykładem takiego przestępstwa jest sprawa 41-letniego mieszkańca Olsztyna, który stracił 32 tysiące złotych, wierząc, iż ratuje swoje oszczędności przed rzekomą kradzieżą.

Jak doszło do oszustwa?

20 lutego 2024 roku mężczyzna odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika działu bezpieczeństwa jego banku. Oszust poinformował go, iż jego dane osobowe zostały skradzione, a oszuści przejęli profil zaufany i podpis elektroniczny, próbując wziąć na jego nazwisko wysoki kredyt. Przekazano mu, iż jedynym sposobem na zabezpieczenie środków jest zaciągnięcie własnego kredytu i przelanie pieniędzy na specjalne, bezpieczne konto.

Mężczyzna, działając pod presją czasu i w stresie, zgodził się na instrukcje przekazane przez oszustów. Kolejni fałszywi pracownicy banku weryfikowali jego działania, co miało sprawiać wrażenie, iż wszystko odbywa się zgodnie z procedurami bezpieczeństwa.

Mechanizm wyłudzenia

Po uzyskaniu kredytu pieniądze znalazły się na koncie 41-latka. Oszuści kazali mu wypłacić gotówkę w placówce bankowej, pozostając cały czas na linii telefonicznej. Instruowali go, by nie informował pracowników banku o celu wypłaty. Następnie nakazali wpłatę gotówki do wybranego wpłatomatu, twierdząc, iż tylko w ten sposób środki będą bezpieczne.

Mężczyzna, nieświadomy podstępu, otrzymał od oszustów wiadomość e-mail z kodem QR, który miał zeskanować przy wpłatomacie. W kilku transzach wpłacił na wskazane konta łącznie 32 tysiące złotych, które trafiły bezpowrotnie do przestępców.

Jak się chronić przed podobnymi oszustwami?

  1. Nie ufaj telefonicznym informacjom o zagrożeniu środków na koncie – prawdziwe banki nie każą klientom zaciągać kredytów ani przelewać pieniędzy na „bezpieczne konta”.
  2. Weryfikuj tożsamość rozmówcy – jeżeli ktoś podaje się za pracownika banku, rozłącz się i samodzielnie skontaktuj się z infolinią banku, korzystając z numeru podanego na oficjalnej stronie.
  3. Nie działaj pod presją czasu – oszuści celowo wywołują stres, by skłonić ofiarę do pochopnych decyzji.
  4. Nigdy nie przekazuj danych do logowania ani nie skanuj kodów QR z nieznanych źródeł.
  5. Poinformuj policję i bank w przypadku podejrzanych telefonów lub prób wyłudzenia.

Oszustwa metodą „na pracownika banku” są coraz bardziej wyrafinowane i mogą dotknąć każdego, niezależnie od wieku czy znajomości technologii. Dlatego kluczowa jest ostrożność i zdrowy rozsądek w kontaktach z osobami podającymi się za przedstawicieli instytucji finansowych.

źródło: KMP Olsztyn

Idź do oryginalnego materiału