Na działce obok Szpitala Powiatowego w Brzesku powstaje nowa siedziba Komendy Powiatowej Policji w Brzesku. Z racji lokalizacji obiektu przebieg prac mieszkańcy mogą śledzić na bieżąco.
– Budowa nowej siedziby KPP w Brzesku jest w trakcie realizacji. Zakończenie prac budowalnych na wskazanej inwestycji planowane jest na III kwartał 2025 roku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem przekazanie obiektu powinno nastąpić w I kwartale 2026 roku – mówi mł.asp. Anna Zbroja-Zagórska z Zespołu Prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.
Komenda Powiatowa Policji w Brzesku jest jedną z 20 jednostek organizacyjnych małopolskiej Policji. Służbę w niej (w tym w podległym komisariacie w Czchowie i posterunku w Szczurowej) pełni blisko 150 funkcjonariuszy, a działalność komendy wspomaga 35 pracowników cywilnych. Komenda Powiatowa Policji w Brzesku działając w administracyjnych granicach powiatu brzeskiego, obejmuje teren o powierzchni 590 km2 zamieszkiwany przez ponad 93 tysiące mieszkańców. W skład powiatu wchodzi 7 gmin: Brzesko, Czchów, Iwkowa, Gnojnik, Dębno, Szczurowa i Borzęcin.
Obecna siedziba komendy przy ul. Szczepanowskiej w Brzesku jest zdecydowanie za mała, nie jest w stanie pomieścić wszystkich funkcjonariuszy. Z uwagi na ciężkie warunki lokalowe policjanci rewiru dzielnicowych urzędują w budynku w centrum miasta, a policjanci wydziału ruchu drogowego – w budynku strzelnicy w sąsiedztwie komendy. Budynek nie jest dostosowany do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. Koszty gruntownej modernizacji dotychczasowej siedziby byłyby bardzo wysokie, stąd zdecydowano o budowie nowej komendy w innym miejscu.
Nowa siedziba brzeskiej Policji powstaje obok szpitala w Brzesku, składają się na nią dwa budynki: budynek administracyjno-biurowy o powierzchni użytkowej 3052,20 m2 i budynek garażowy o powierzchni użytkowej 590,6 m2. W budynku administracyjno- biurowym znajdują się również Pomieszczenia dla Osób Zatrzymanych (PDOZ) o powierzchni 183,62 m2. Siedzibę KPP zaprojektowano dla 150-osobowej obsady etatowej i 28 pojazdów służbowych, a także łodzi patrolowej. Na terenie jednostki zaprojektowano dwa obiekty kubaturowe, układ komunikacji pieszej i jezdnej oraz 69 miejsc postojowych, w tym dwa dla osób ze szczególnymi potrzebami. Teren wokół jednostki będzie ogrodzony i wyposażony w 3 bramy, 3 furty, ogrodzenie i oświetlenie ternu, obiekty małej architektury i zieleń urządzoną. Główny wjazd zaplanowano od strony Szpitala Powiatowego w Brzesku. Forma architektoniczna budynku głównego administracyjno-biurowego została zaprojektowana w sposób podkreślający jego funkcję oraz charakter społeczny. Zaprojektowano bryłę o prostej formie architektonicznej i monumentalnym charakterze. Wejście do budynku podkreślono poprzez zastosowanie fasady szklanej. Główne drzwi wejściowe cofnięto w stosunku do lica elewacji, tworząc podcień i zarazem zadaszenie przestrzeni wejściowej. Budynek zaprojektowano w kolorystyce charakterystycznej dla policji. Główny kolor elewacji to jasny metaliczny szary a dynamikę bryły podkreślają pionowe pasy okien w kolorze ciemnego grafitu. Koszt budowy przez firmę Erbet nowej komendy w Brzesku to 36 450 000 zł. Przy czym aktualna zaplanowana wartość kosztorysowa całej inwestycji jest znacznie większa, gdyż oprócz prac budowlanych, uwzględniono koszty przyłączenia do sieci zaopatrzenia w media (woda, kanalizacja, energia elektryczna), instalacji branżowych wewnętrznych (bieżącej wody ciepłej i zimnej, c.o., elektrycznej, instalacji wymiany powietrza, niskoprądowej [logicznej]), prac wykończeniowych, pierwszego wyposażenia kwaterunkowo-biurowego, wyposażenia łączności oraz inne koszty, jakie mogą pojawić się w toku realizacji zadania budowlanego.
—
foto: Maciej Mazur
policja.gov.pl / IB