Jak poinformowała Traficom, najpoważniejsze problemy dotyczą systemów bezpieczeństwa przeciwpożarowego, nawigacyjnego oraz wentylacji pompowni. – Statek ma takiego rodzaju zaniedbania techniczne, iż do czasu ich usunięcia jego dalsza eksploatacja jest niedopuszczalna – podkreśliła Sanna Sonninen, przedstawicielka fińskiego urzędu cytowana przez PAP. Według niej naprawa usterek wymaga zewnętrznej pomocy i znacznego nakładu czasu.
Zakończona w środę inspekcja ujawniła też problemy z warunkami bytowymi załogi oraz stanem technicznym urządzeń pokładowych. Choć jednostka nie stanowi w tej chwili zagrożenia dla środowiska, nie jest przygotowana do pracy w trudnych warunkach zimowych, co budzi dodatkowe obawy.
Finlandia. Tankowiec podejrzewany o uszkodzenie kabli
Tankowiec został zatrzymany w Boże Narodzenie, kilka godzin po awarii kabla energetycznego EstLink 2, łączącego Estonię z Finlandią. Fińska policja kryminalna (KRP) podejrzewa, iż uszkodzenie mogło być wynikiem przeciągnięcia kotwicy Eagle S po dnie morskim na odcinku aż 100 kilometrów. Oprócz EstLink 2 uszkodzeniu uległy także cztery międzynarodowe kable transmisji danych.
Podczas operacji ratunkowej szwedzki statek HMS Belos wydobył kotwicę, która pozostawiła wyraźny ślad na dnie morskim. Fińscy śledczy analizują w tej chwili jej stan w poszukiwaniu dowodów potwierdzających hipotezę sabotażu.
Eksperci o tankowcu Eagle S: „Statek w złym stanie technicznym”
Eksperci cytowani przez fiński serwis Yle podkreślają, że skala uchybień stwierdzonych na Eagle S jest wyjątkowo duża. – Wygląda na to, iż statek nie był adekwatnie konserwowany przez długi czas – komentuje profesor transportu morskiego, Ulla Tapaninen. Decyzję o zatrzymaniu statku uważa za uzasadnioną.
Podobnego zdania jest Markku Mylly, specjalista ds. żeglugi. Jak mówi, liczba takich problemów zwykle mieści się w przedziale od dwóch do pięciu. – Kiedy mówimy o więcej niż 20, to naprawdę sporo. Na morzu pływa wiele starych, zaniedbanych statków, ale nie przypominam sobie żadnego, który miałby aż tyle problemów – zdradza ekspert.
Eagle S częścią rosyjskiej floty cieni?
Tankowiec Eagle S, zbudowany w 2006 roku i pływający pod banderą Wysp Cooka, jest podejrzewany o przynależność do tzw. rosyjskiej floty cieni. Jednostka przewoziła kilkadziesiąt ton rosyjskiej benzyny w kierunku Egiptu, co skłoniło fińską służbę celną do wszczęcia dochodzenia w sprawie naruszenia sankcji międzynarodowych.
Kilku członków załogi, składającej się głównie z obywateli Gruzji i Indii, ma status podejrzanych i zakaz opuszczania kraju. Dochodzenie prowadzone jest pod kątem zniszczenia mienia, sabotażu oraz zakłócenia komunikacji.
Obecnie Eagle S kotwiczy niedaleko portu w Porvoo, a jego przyszłość zależy od usunięcia licznych uchybień technicznych oraz wyników toczących się dochodzeń. Fińskie władze zapowiadają dalsze analizy i współpracę międzynarodową w celu wyjaśnienia sprawy.
Źródło: PAP, Yle
Bryc: Europa szykuje się na dużą nieprzewidywalność/RMF24.pl/RMF