Pułapka M. Nighta Shyamalana skierowana jest do największych fanów prawdziwego kryminału

cyberfeed.pl 5 godzin temu


Prawdziwa zbrodnia znajduje się w środku trwałego momentu kulturalnego. Gotowanie zaczęło się w 2014 roku, kiedy Seryjny wkroczyć na scenę — pierwszy podcast, który osiągnął 5 milionów pobrań. Sprawa zaostrzyła się w 2020 i 2021 r., kiedy widzowie, którzy zamknęli się w domowej kwarantannie związanej z COVID, znaleźli ucieczkę, próbując rozwiązać prawdziwe i fikcyjne przestępstwa, ponieważ nie mogli rozwiązać pandemii. To wciąż jeden z najpopularniejszych gatunków w Stanach Zjednoczonych — szczególnie wśród kobiet tworzących makijaż większość czytelników książek kryminalnychi kim są dwa razy częściej niż mężczyźni regularnie słuchać podcastów o prawdziwej tematyce kryminalnej. W z niedawnej ankiety YouGov61% Amerykanek (w porównaniu z 52% amerykańskich mężczyzn) stwierdziło, iż ogląda treści o tematyce kryminalnej. Wszystko to może pomóc w wyjaśnieniu zakończenia Thriller o seryjnym mordercy M. Nighta Shyamalana Pułapkateraz przesyłaj strumieniowo na Max.

[Ed. note: This analysis contains major spoilers for M. Night Shyamalan’s Trap.]

TRAP, od lewej: Josh Hartnett, Ariel Donoghue, 2024. © Warner Bros. / Dzięki uprzejmości Everett CollectionZdjęcie: Kolekcja Warner Bros./Everett

Badania pokazują iż wiele dziewcząt i kobiet, które przyciągają książki, podcasty, filmy dokumentalne i wieczorne przeglądanie Google’a o tematyce kryminalnej, znajduje produktywne katharsis w badaniu sposobu, w jaki działały drapieżniki w przeszłości, oraz w estetyce zdobywania wiedzy na temat przemocy w prawdziwym świecie. Innymi słowy, miłośnicy prawdziwych kryminałów świadomie lub nieświadomie czują, iż studiowanie prawdziwych historii może pomóc im uniknąć stania się ofiarami.

Konsumowanie mediów daje poczucie odzyskiwania władzy – prawdziwej, wyimaginowanej i społecznej – dzięki czemu w pewnym stopniu przywraca się głos kobietom trwale uciszonym przez brutalne czyny. Wchodzić Pułapka: Scenarzysta i reżyser M. Night Shyamalan wydaje się, iż nie tylko rozumie motywację kobiet, które kochają prawdziwą zbrodnię, ale aktywnie ją zaspokaja.

Pozornie, Pułapka koncentruje się wokół Coopera (Josh Hartnett), seryjnego mordercy, zwanego Rzeźnikiem, ponieważ sieka swoje ofiary na kawałki. Kiedy Cooper zabiera swoją nastoletnią córkę Riley (Ariel Donoghue) na koncert muzyki pop, odkrywa, iż ​​to skomplikowana pułapka zastawiona przez organy ścigania, aby go złapać. Natomiast w trzecim akcie Pułapka zygzakami, zmieniając punkt widzenia z Coopera na Lady Raven, gwiazdę popu graną przez prawdziwą córkę Shyamalana (i prawdziwy wykonawca muzyki pop) Saleka Shyamalan, a potem znowu żona Coopera, Rachel (Alison Pill). Profilerka, doktor Grant (Hayley Mills), zastawia pułapkę na Coopera, a Lady Raven i Rachel ostatecznie go łapią.

Po pierwsze jednak wielu mężczyzn daje mu przepustkę i pozwala mu uciec, a warto to omówić w świetle tego, kto najczęściej czyta historie oparte na prawdziwych kryminałach. Kiedy Cooper zostaje uwięziony w sali koncertowej i szuka luk w zabezpieczeniach, jego wysiłkom często pomagają mężczyźni, którzy odczytują jego osobowość jako barczystego strażaka-dziewczynę-tata i zakładają, iż jest najlepszy w całej Ameryce.

W jednej z wczesnych scen komediowych dobroduszny sprzedawca gadżetów (Jonathan Langdon) opowiada Cooperowi o pułapce organów ścigania, ujawniając choćby kod bezpieczeństwa, który otrzymali pracownicy stadionu, aby udowodnić policji swoją uczciwość. W innej scenie Cooper swobodnie spotyka się z grupą gliniarzy podczas odprawy przed misją, pomagając choćby uzbrojonemu po zęby policjantowi znaleźć cukier do jego kawy, a wszystko dlatego, iż nie odczytują go jako zagrożenia.

TRAP, Josh Hartnett, 2024. © Warner Bros. / Dzięki uprzejmości Everett CollectionZdjęcie: Kolekcja Warner Bros./Everett

Częścią prawdziwego przestępstwa jest nie tylko odkrywanie, dlaczego ludzie (głównie mężczyźni) popełniają morderstwa i inne brutalne przestępstwa, ale dowiadują się więcej o tym, jak często udaje im się to uniknąć. Gatunek ten (zwykle w sposób niezamierzony) rozwija się dzięki nierówności przywilejów społecznych przyznawanych pewnym grupom ludzi, a innym nie, oraz ujawnianiu, w jaki sposób założenia zrodzone z tych nierówności mogą wspierać wzorce przemocy. Shyamalan skupia się na tej dynamice Pułapkai stara się pokazać, jaką ochronę Cooper posiada tylko dlatego, iż jest przystojnym, towarzyskim białym mężczyzną, który wie, jak zażartować z taty.

Chwila Pułapka zawiera elementy prawdziwej historii kryminalnej i sprytnie je wykorzystuje. Film jest rozrywką czysto fikcyjną, a Shyamalan wykorzystuje tę dynamikę, grając dla żeńskiej publiczności. Wiele historii kryminalnych opowiada o kobiecie będącej ofiarą, której jedyna szansa na wymierzenie sprawiedliwości jest pośmiertna Pułapkapostacie kobiece są aktywnymi uczestnikami ostatecznego upadku mordercy.

Cooper próbuje wykorzystać Lady Raven, aby wyprzedzić prawo, ale nie jest ona tradycyjną damą w opałach; jest profesjonalną supergwiazdą i amatorem wymierzającym sprawiedliwość, gotową złapać zabójcę. Później, gdy Cooper po raz kolejny unika policji, pokonuje go jego własna żona Rachel. Kiedy wraca do ich domu na przedmieściach, aby ją zabić, Rachel na niego czeka — przerażona, ale zdeterminowana, by uzyskać odpowiedzi, co stawia ją w tej samej kategorii, co fani prawdziwych kryminałów szukających wyjaśnienia przemocy. Film odtwarzany jest powoli, opierając się na naszych kulturowych założeniach, iż ta skromna biała dama jest wyłącznie ofiarą (np tak wiele innych białych dam w prawdziwej zbrodni), a nie odważną detektyw-amatorkę, ryzykującą życie, by móc spojrzeć mężowi w twarz i zadawać pytania.

W kulminacyjnej, subtelnej serii Lady Raven i Rachel wykorzystują swoje mocne strony, aby pokonać drapieżnika. I robią to bez cech zakodowanych męsko – np. siły fizycznej czy stoickiego rozumowania – które postacie kobiece zwykle potrzebują, aby zwyciężyć w Hollywood. Zamiast tego w Pułapkazakodowane kobieco podstępy, które powaliły Coopera – fanaberia i pieczenie gwiazdy pop – są o wiele bardziej zbliżone do prawdziwych fanów kryminałów.

To subtelne rozróżnienie leży w tym, gdzie leży prawdziwa siła tego filmu. Cooper otrzymuje „złoczyńcę, który żyje, by walczyć jeszcze jeden dzień” i kończy się w finale filmu, ale kobiety na tym świecie odgrywają coś w rodzaju fantazji słuchacza o prawdziwych kryminałach. Przykrywka mordercy zostaje zdemaskowana. Stracił panowanie nad sobą i kontrolę nad tym, jak ludzie go postrzegają. Być może wykorzysta swój przywilej i wznowi swoją morderczą karierę, ale znacznie trudniej będzie mu oszukać ludzi i pozostać niezauważonym. W Pułapkakobiety nie muszą polegać na podcasterze, który opowie swoją historię pośmiertnie, ani szukać wskazówek na temat przestępczości, gdy będzie już za późno. Nie tylko znajdują i ratują ofiarę – dowiadują się więcej o tym, jaki człowiek robi takie rzeczy, i pokazują, iż nie dadzą się na to nabrać.

Pułapka jest teraz przesyłany strumieniowo na platformie Max i można go wypożyczać lub kupować na platformach cyfrowych.



Source link

Idź do oryginalnego materiału