Miasto Częstochowa odzyskało ponad 159 milionów złotych unijnego dofinansowania na przebudowę alei Wojska Polskiego. Wypłata środków została wstrzymana przez ponad dwa lata z powodu postępowania prokuratorskiego, które ostatecznie umorzono.
Częstochowa otrzyma ponad 159 mln zł unijnego dofinansowania na przebudowę fragmentu drogi krajowej nr 91 – alei Wojska Polskiego. Środki te, wcześniej zablokowane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), zostaną niedługo przelane na konta miasta. Decyzja ta zapadła po umorzeniu przez prokuraturę postępowania dotyczącego umowy z nowym wykonawcą inwestycji.
W ramach zwróconych funduszy miasto otrzyma 137 mln zł z CUPT oraz 22 mln zł z NFOŚiGW. Jak zapowiedziały władze miasta, pieniądze powinny pojawić się na miejskich rachunkach w ciągu kilku tygodni.
Jak przypomniał prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, decyzja o zmianie wykonawcy w 2022 roku była szeroko krytykowana, jednak – jak pokazały ostateczne rozstrzygnięcia – działania miasta były słuszne. Wówczas zerwano umowę z pierwotnym konsorcjum z powodu braku postępów prac oraz nadmiernych żądań finansowych. Wybrany w kolejnym przetargu nowy wykonawca doprowadził inwestycję do końca.
Jak twierdzi miasto, donosy skomplikowały kwestie finansowane, blokując znaczną część dofinansowania poprzez przedłużające się postępowanie prokuratorskie (2 lata w sprawie). Ostatecznie udało się jednak służbom miejskim służbom miejskim potwierdzić prawidłowość prowadzonych działań i wykluczyć rzekome zaniedbania czy nadużycia przy przeprowadzaniu inwestycji
– Na słowo „przepraszam” nie liczymy. Najważniejsze, iż interes Częstochowy i jego mieszkańców został obroniony, a miasto ukończyło nowoczesną inwestycję drogową, jakiej w historii dotąd nie było – podsumowuje prezydent.






Prawidłowość zerwania umowy potwierdził Sąd Okręgowy w Częstochowie, a apelacja złożona przez wykonawcę została oddalona przez Sąd Apelacyjny w Katowicach. Wyrok jest prawomocny.
W międzyczasie, w związku z zewnętrznym doniesieniem, wszczęto postępowanie prokuratorskie, które przez dwa lata uniemożliwiało wypłatę środków, mimo zakończenia budowy i spełnienia przez miasto warunków umowy o dofinansowanie. CUPT i NFOŚiGW powoływały się na obowiązek oczekiwania na wyniki dochodzenia.
Aby pokryć zobowiązania wobec wykonawcy, miasto było zmuszone zaciągnąć kredyt. Teraz – po zakończeniu śledztwa – możliwe jest ostateczne rozliczenie inwestycji z wykorzystaniem przyznanych wcześniej funduszy unijnych.
Podczas konferencji prasowej, zorganizowanej w Urzędzie Miasta, prezydent Matyjaszczyk podkreślił, iż podjęte przez służby miejskie działania, choć trudne, były zgodne z prawem i zasadami gospodarności. Jak zaznaczył, mimo presji i nieuzasadnionej krytyki, udało się doprowadzić inwestycję do końca i uchronić miasto przed stratami finansowymi.
W konferencji udział wzięli również: dyrektorka Miejskiego Zarządu Dróg Joanna Holi-Sosnowska, naczelniczka Wydziału Funduszy Europejskich i Rozwoju UM Anna Król-Wiśniewska oraz zastępca dyrektora MZD Marcin Wołek.
Przebudowa DK-91 była największą i najbardziej wymagającą inwestycją drogową w historii Częstochowy. Projekt został zrealizowany w ramach miejskiego programu „Lepsza Komunikacja”.
Red.
Źródło: Urząd Miasta Częstochowy