W ostatnich dniach Bankowy Fundusz Gwarancyjny wydał pilne ostrzeżenie skierowane do klientów banków i SKOK-ów. Coraz częściej dochodzi do prób wyłudzeń, w których oszuści podszywają się pod pracowników Funduszu, by zdobyć dane do kont bankowych lub nakłonić do wypłaty pieniędzy. Sprawa jest poważna – w grę wchodzą oszczędności tysięcy Polaków.

fot. Warszawa w Pigułce
Oszustwo na BFG. Fundusz ostrzega przed fałszywymi telefonami do klientów banków
Bankowy Fundusz Gwarancyjny wydał oficjalne ostrzeżenie dla klientów banków i SKOK-ów. Do Funduszu docierają sygnały o oszustach, którzy podszywają się pod jego pracowników, próbując wyłudzić dane do kont bankowych lub nakłonić do przelewów. BFG podkreśla jednoznacznie: jego pracownicy nigdy nie kontaktują się z deponentami w sprawie ich środków ani nie proszą o jakiekolwiek dane dostępu.
Nowe metody wyłudzaczy. Na celowniku klienci banków
Zgłoszenia dotyczą przypadków, w których oszuści, podając się za przedstawicieli Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, informują o rzekomym zagrożeniu – np. próbie włamania na konto lub podejrzanej aktywności. Następnie żądają podania danych logowania, kodów PIN lub SMS, a choćby sugerują natychmiastową wypłatę pieniędzy z konta.
Fundusz jednoznacznie odcina się od takich praktyk: – Nasi pracownicy nie dzwonią do deponentów, nie proszą o jakiekolwiek dane dostępowe i nigdy nie sugerują wypłat ani przelewów – podkreślono w komunikacie.
Czym zajmuje się naprawdę BFG?
Bankowy Fundusz Gwarancyjny to instytucja, która chroni środki deponentów w przypadku upadłości banku lub SKOK-u. Gwarancja dotyczy depozytów do równowartości 100 000 euro (w złotówkach) i uruchamiana jest automatycznie, jeżeli spełnione zostaną odpowiednie warunki prawne. Fundusz nie zarządza środkami klientów i nie prowadzi żadnej aktywności operacyjnej na rachunkach bankowych.
Zachowaj czujność i nie daj się oszukać
BFG apeluje o szczególną ostrożność w sytuacjach, gdy ktoś dzwoni z informacją o rzekomym zagrożeniu finansowym. Nie należy podawać żadnych danych logowania, PIN-ów ani kodów SMS. W razie wątpliwości należy niezwłocznie skontaktować się z bankiem, z którego usług się korzysta.
W przypadku podejrzenia oszustwa z udziałem osoby podszywającej się pod pracownika BFG można również skontaktować się bezpośrednio z Funduszem, dzwoniąc pod bezpłatny numer infolinii: 800 569 341 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8:00–16:00). Ważna informacja: pracownicy BFG nigdy nie dzwonią z tego numeru – infolinia służy wyłącznie do odbierania połączeń.
Rośnie fala wyłudzeń – nie bądź kolejną ofiarą
W obliczu coraz bardziej wyrafinowanych metod cyberoszustów, komunikat BFG to kolejny sygnał ostrzegawczy dla społeczeństwa. Wystarczy jeden nieostrożny klik lub rozmowa z fałszywym „urzędnikiem”, by stracić wszystkie oszczędności. Dlatego nie daj się zaskoczyć – sprawdzaj, weryfikuj i nie ufaj nieznanym rozmówcom. choćby jeżeli twierdzą, iż dzwonią z Funduszu.