Ofiara skandalu pocztowego jako pierwsza otrzymała 600 000 funtów w ramach nowego programu naprawczego

cyberfeed.pl 2 miesięcy temu


A nowy program naprawczy dla ofiar skandalu pocztowego uruchomiony w lipcu przez rząd Partii Pracy program „Poczta dla ubogich” zakończył się pierwszą wypłatą 600 000 funtów na rzecz byłej podkierowniczki poczty – zaledwie miesiąc po złożeniu przez nią wniosku.

Płatność jest znacząca, ponieważ nowym planem, Horizon Convictions Redress Scheme, zarządza Departament Biznesu i Handlu, bez udziału Poczty.

Wiele ofiary skandalu czekają latami na wypłaty odszkodowań w ramach długotrwałych programów prowadzonych przez Pocztę lub od niej zależnych.

Wniosek został rozpatrzony pozytywnie przez byłą kierowniczkę poczty w Teesside, która w 2003 r. została oskarżona o niewyjaśniony deficyt w wysokości 7000 funtów na rachunkach w jej placówce pocztowej.

Została zawieszona i spłaciła niedobór w ciągu tygodnia po pożyczeniu od rodziny i przyjaciół – ale i tak została skazana za kradzież w sądzie. Została zmuszona do sprzedaży sklepu, który prowadziła z mężem obok poczty, i wyprowadzki z tego obszaru.

Kobieta poprosiła o zachowanie anonimowości.

W maju rząd uchwalił bezprecedensowe prawo, aby uchylić setki wyroków skazującychktóre opierały się na dowodach z wadliwego systemu informatycznego Poczty Horizon, co umożliwiło ofiarom pomyłek sądowych dochodzenie roszczeń finansowych.

Nowy rząd przeznaczył co najmniej 540 mln funtów na Horizon Convictions Redress Scheme. Szacuje się, iż około 900 osób będzie uprawnionych do co najmniej 600 000 funtów, przy czym wiele z nich będzie uprawnionych do znacznie wyższych płatności. Średnie ugody dla niesłusznie skazanych ofiar skandalu do tej pory wyniosły znacznie ponad 600 000 funtów.

Wszyscy kwalifikujący się wnioskodawcy otrzymają 200 000 funtów z góry w formie płatności okresowej. Kwota ta wzrośnie do 600 000 funtów dla tych, którzy zdecydują się na ugodę, podczas gdy ci, którzy chcą, aby ich pełne straty i cierpienie zostały ocenione, mogą przez cały czas negocjować wyższe wypłaty.

Była podpocztowa otrzymała w sierpniu oficjalne pismo uniewinniające od Ministerstwa Sprawiedliwości (MOJ), potwierdzające, iż jej wyrok został uchylony. Współpracując z kancelarią Hudgell Solicitors, która reprezentuje wiele ofiar, złożyła wniosek o odszkodowanie i otrzymała zapłatę nieco ponad miesiąc później.

„Podobnie jak wszyscy inni byli podnaczelnicy poczty, nie miałam pojęcia, dlaczego konta się nie bilansują i nie otrzymałam żadnej pomocy, więc przyznałam się do winy i powiedziałam, iż wzięłam pieniądze. Zawsze myślałam, iż skoro wypowiedziałam te słowa, to moje imię nigdy nie zostanie oczyszczone z zarzutów” – powiedziała podnaczelniczka poczty, która ma teraz ponad sześćdziesiąt lat.

„Bez względu na to, co robisz w życiu i ile szczęśliwych chwil masz, wyrok skazujący przeciwko twojemu imieniu zawsze rzuca cień na twoje życie. Wpłynęło to na moje zdrowie psychiczne i mojego męża, a ja przez lata walczyłam o znalezienie pracy, a choćby ją straciłam, gdy pracodawcy odkryli moją karalność”.

Radca prawny Neil Hudgell poinformował, iż jego firma złożyła wnioski w ramach nowego programu w imieniu ponad 180 byłych naczelników placówek pocztowych.

„Jesteśmy zachwyceni, iż udało nam się zabezpieczyć pierwszą płatność w ramach tego nowego programu. Proces od początku do końca został ukończony w nieco ponad miesiąc, ponieważ uchylenie wyroku skazującego naszego klienta zostało potwierdzone listem z MOJ” — powiedział Hudgell.

„Okazało się, iż jest to stosunkowo prosty proces w przypadkach, gdy ludzie decydują się przyjąć oferowaną ugodę w wysokości 600 000 funtów.

Hudgell dodał, iż każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, ale wiele osób jest skłonnych zaakceptować ofertę ugody w wysokości 600 000 funtów, podczas gdy inni, których sprawy są bardziej złożone lub którzy ponieśli większe straty i szkody, domagają się pełnej wyceny.

„Dla wielu osób to od dziesięcioleci niszczy ich życie i mogą być starsi lub może nie w najlepszym zdrowiu. Zrozumiałe jest, iż niektórzy uważają, iż lepiej jest przyjąć ofertę teraz i mieć te pieniądze dostępne dla nich, aby poprawić jakość ich życia” – powiedział.

Setki byłych podkierowników poczty nie otrzymało jeszcze listów z uniewinnieniem. Rząd zachęcił ich do wystąpienia i skorzystaj z nowego systemu odwoławczego.

„List potwierdzający uchylenie mojego wyroku przyszedł w zwykłej białej kopercie, więc nie spodziewałam się, iż to on. Kiedy go otworzyłam i przeczytałam, po prostu podskoczyłam z radości. Płakałam też, bo to był taki ciężar zdjęty z moich barków. Po prostu powtarzałam „jestem wolna” i dzwoniłam do wszystkich znajomych, żeby powiedzieć „jestem wolna”” – powiedziała niedawno wynagrodzona podpracowniczka poczty.

„Oczywiście nie zmienia to cierpienia, którego doświadczaliśmy przez 20 lat, ale przynajmniej teraz jest to dla nas coś pozytywnego. Teraz możemy patrzeć w przyszłość, a nie wstecz”.

Skandal na poczcie był po raz pierwszy ujawnione przez Computer Weekly w 2009 r.ujawniając historie siedmiu podnaczelników poczty i problemy, z jakimi musieli się zmierzyć z powodu systemu księgowego Horizon, co doprowadziło do najpowszechniejszej pomyłki sądowej w historii Wielkiej Brytanii (zobacz poniżej chronologię artykułów Computer Weekly na temat skandalu od 2009 r.).


• Przeczytaj także: Co musisz wiedzieć o skandalu Horizon

• Zobacz także: Dokument ITV – Pan Bates kontra poczta: prawdziwa historia

• Przeczytaj także: Złośliwa wola i niekompetencja Poczty i Fujitsu oznaczają ogromne rachunki dla podatników




Source link

Idź do oryginalnego materiału