Cyberprzestępcy często uciekają się do różnych metod oszustwa, a jedną z nich jest wyjątkowo niebezpieczna metoda podszywania się pod pracownika banku. Tak zwany spoofing telefoniczny ma na celu wyłudzenie środków finansowych z konta ofiary, zatem należy zwrócić uwagę podczas takiej rozmowy na kilka aspektów
Fot. Shutterstock
Spoofing telefoniczny jest wyjątkowo niebezpieczną metodą cyberprzestępców. Polega ona na dzwonieniu do potencjalnych ofiar i podawaniu się przez oszustów za, na przykład, pracowników banków. Celem jest wywołanie strachu o finanse i manipulacja rozmową w taki sposób, aby odbiorca podjął natychmiastowe działania aby „chronić” swoje oszczędności.
Oszuści często wykorzystują zmyślone historie dotyczące przykładowo zablokowania konta, próby włamania na konto lub próby wzięcia kredytu na dane odbiorcy. W takiej stresowej sytuacji łatwiej nam uwierzyć w tego typu manipulacje i pod wpływem emocji częściej wykonujemy polecania osób trzecich.
W zależności od rodzaju ataku, oszuści mogą prosić o podanie loginu i hasła do konta bankowego, przekazywanie kodów weryfikacyjnych z SMS-ów czy instalację programów do zdalnego dostępu na twoim urządzeniu (np. AnyDesk czy TeamViewer). Autentyczni bankowcy oczywiście nigdy nie będą prosić o takie działania, zatem gdy tylko usłyszymy takie żądanie możemy mieć pewność, iż dzwoni do nas oszust.
W takiej sytuacji najlepiej od razu zakończyć połączenie, a następnie warto skontaktować się z infolinią banku w celu wyjaśnienia sytuacji i rozwiania wszelkich wątpliwości. Większość banków również posiada systemy, które pomagają chronić klientów przed tego typu atakami. W aplikacjach bankowych dostępne są usługi, które umożliwiają zweryfikowanie dzwoniącego bankowca i tym samym, wykrycie potencjalnego oszusta.