47-letni mieszkaniec powiatu świdnickiego padł ofiarą oszustwa inwestycyjnego. Zamiast zarobić, mężczyzna stracił blisko 20 tysięcy złotych.
– Zdarzenie miało swój początek pod koniec maja. Przeglądając strony internetowe 47-latek natrafił na portalu społecznościowym na reklamę inwestycji w znany koncern paliwowy. Wypełnił zamieszczony tam formularz, podając m.in. numer telefonu. niedługo skontaktował się z nim nieznany mężczyzna, który zaproponował szybki i bezpieczny sposób pomnażania pieniędzy. Aby usprawnić kontakt, rozmówca zaproponował dalszą komunikację przez komunikator WhatsApp. Jeszcze tego samego dnia 47-latek, za namową rzekomego doradcy, przelał wpisowe 800 zł dzięki kodów BLIK. Kwota ta miała zasilić jego wirtualny portfel inwestycyjny. W kolejnych dniach, wykonując instrukcje „pośredników finansowych”, mężczyzna dokonywał kolejnych wpłat – tym razem przy użyciu kodów QR w bankomatach – opisuje asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.
– Oszuści zapewniali, iż inwestycja gwałtownie przyniesie wysokie zyski. Na rachunku 47-latka zaczęły się pojawiać tajemnicze, wysokie przelewy, które „doradcy” tłumaczyli jako aktywa firmy inwestycyjnej. Polecili mu wypłacić pieniądze i natychmiast wpłacić je na wskazane konta – rzekomo w celu dalszego pomnażania kapitału. Pozwolono mu zatrzymać 2 tys. zł jako „prezent” i zachętę do dalszego inwestowania. W międzyczasie mężczyzna zainstalował aplikację wskazaną przez rozmówców, która umożliwiła im zdalny dostęp do jego urządzenia. Zostało również założone nowe konto bankowe, na które wpływały kolejne środki – jednak tym razem były one rozporządzane już bez wiedzy i zgody właściciela. Gdy „doradcy” zażądali kolejnych wpłat, tłumacząc to koniecznością odblokowania zysków, 47-latek zorientował się, iż został oszukany i zgłosił sprawę na Policję – relacjonuje Ząbek.
Świdniccy policjanci apelują o ostrożność. – Pamiętajmy, iż obietnice szybkiego i łatwego zysku w internecie bardzo często kończą się utratą pieniędzy. Nie instalujmy aplikacji z nieznanych źródeł i nie udostępniajmy osobom trzecim danych logowania, kodów PIN czy danych osobowych. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z Policją lub swoim bankiem – przypominają.
/KPP Świdnica, opr. mn/