Jeśli chodzi o edukacyjne gry wideo, seria Carmen Sandiego stanowi punkt odniesienia. Oryginalna gra komputerowa, Gdzie na świecie jest Carmen Sandiego?ukazał się w 1985 roku i od tego czasu doczekał się dziesiątek sequeli i spin-offów. W 2025 roku pierwsza od 10 lat nowa odsłona franczyzy, zatytułowana po prostu Carmen Sandiegotrafi na półki sklepowe (a może dokładniej na półki bibliotek publicznych). Już po kilku godzinach gry Polygon pokazało, iż jest ona przeznaczona nie tylko dla fanów serii — gra ma także głębokie walory edukacyjne, co jest orzeźwiające w dobie nadmiernej stymulacji i pospiesznie tworzonej zawartości dla dzieci. Carmen Sandiego wydaje się również doskonałym, przyjaznym dzieciom kursem przyspieszonym dotyczącym grania w gry wideo.
W nowej grze przygodowo-łamigłówkowej Carmen Sandiego jest szpiegiem pracującym nad każdym przypadkiem, aby wyeliminować złośliwą grupę złodziei o nazwie VILE (tak jak to miało miejsce w jej adaptacji programu telewizyjnego Netflix). Jako Carmen gracz odwiedza miejsca na całym świecie, aby odkryć wskazówki dotyczące podejrzanych, ścigać agentów VILE i ostatecznie wydać nakaz aresztowania głównego sprawcy.
Elementy edukacyjne są wplecione w mechanikę gry, więc nie sposób nie poznać faktów na temat odwiedzanych krajów. Na przykład świadek, który widział złodzieja, może przekazać ci kilka informacji, na przykład to, iż złodziej mówił o badaniu ruin Majów i iż mieli rude włosy. Możesz wykorzystać tę pierwszą informację, aby wybrać kolejny cel podróży — w tym przypadku Meksyk. Jednocześnie wykorzystujesz zdobyte informacje na temat samych złodziei, aby zawęzić bazę danych podejrzanych, zaznaczając na przykład „rude włosy” jako „tak”.
Nauka nie przychodzi tylko w formie statycznych faktów; Carmen Sandiego został zaprojektowany w taki sposób, aby zachęcić graczy do skupienia uwagi i przyswojenia sobie pełnego obrazu. Zawsze znajdą się dzieci (i gracze w ogóle), którzy będą chcieli pominąć wszystkie dialogi i tekst i skupić się wyłącznie na interaktywnych mechanikach rozgrywki. Jednak w tym przypadku misje gwałtownie poniesiesz porażkę, jeżeli nie będziesz tego czytać, więc motywacja do zapoznania się z faktami i podejmowania świadomych decyzji jest duża, a zabawna mechanika rozgrywki jest przez cały czas mocno posypana. W ten sposób Carmen Sandiego także z powodzeniem uczy gracza, jak grać w różne rodzaje gier wideo; w jednej minigrze będziesz sterować Carmen w pierwszej osobie, a w następnej rozwiążesz zagadkę z splątanymi kablami. jeżeli udasz się w jeszcze jeden 10-godzinny lot dookoła świata, zaczniesz notować szybkie zadania matematyczne, aby określić, ile czasu pozostało ci na rozwiązanie sprawy. Będziesz siedzieć bezczynnie przez kilka chwil przy komputerze, zastanawiając się, czy ścigać podejrzanego złodzieja, czy po prostu go okraść.
Gra nie jest zbyt łatwa, a bez czytania głosowego prawdopodobnie będzie odpowiednia tylko dla silnych czytelników lub dzieci, które grają w gry z dorosłymi, którzy potrafią czytać. Są pewne dziwactwa, które sprawiają, iż myślę, iż dobrze sprawdzi się w klasie, gdzie nauczyciel może pomóc uczniom w wyszukiwaniu wskazówek w Internecie (np. W jakim kraju znajduje się Nara Park?) i zdefiniuj trudne słownictwo (jak „południowa łapa” dla leworęcznych). Ale na podstawie tego podglądu Carmen Sandiego wygląda na to, iż będzie to niemal idealny nowy dodatek do serii, a co ważniejsze, niemal idealna gra dla dzieci, które lubią się uczyć.
Gra nie jest oczyszczona, nie jest też rozwodnioną wersją pierwowzoru – krótko mówiąc, nie stara się zbytnio przyciągnąć uwagi najmłodszych odbiorców, choć myślę, iż im się spodoba. To gra w stylu Carmen Sandiego, co oznacza, iż jest prawdziwą zabawą I subtelnie edukacyjny. Ja, dorosły bez dzieci, prawdopodobnie spędzę z nim jeszcze kilka godzin dla zabawy – ale gdybym zrobił mam dzieci, jestem pewien, iż będzie to dla nich pierwsza gra RPG/łamigłówka, która będzie zabójcza.
Carmen Sandiego ukaże się w pierwszym kwartale 2025 roku na PC, PS5, Xbox Series X i Nintendo Switch. Ta wersja zapoznawcza została odtworzona na komputerze PC przy użyciu kodu do przedpremierowego pobrania dostarczonego przez Gameloft i HarperCollins Productions. Vox Media ma partnerstwa partnerskie. Nie mają one wpływu na treść redakcyjną, chociaż Vox Media może otrzymywać prowizje za produkty zakupione za pośrednictwem linków partnerskich. Możesz znaleźć dodatkowe informacje na temat polityki etycznej firmy Polygon można znaleźć tutaj.