Masz stare konto bankowe? Od sierpnia możesz stracić dostęp do pieniędzy. Banki ostrzegają [23.07.2025]

7 godzin temu

Miliony Polaków mogą stracić dostęp do swoich oszczędności. Banki coraz częściej blokują konta klientów, którzy nie aktualizują swoich danych. Problem dotyczy nie tylko zapomnianych rachunków – także tych aktywnie używanych.

Fot. Shutterstock / Warszawa w Pigułce

Wakacje to czas, kiedy szczególnie potrzebujemy dostępu do naszych pieniędzy. Tymczasem coraz więcej klientów banków staje przed nieprzyjemną niespodzianką – zablokowanym kontem. Powód? Nieaktualne dane osobowe w systemie bankowym.

Dlaczego banki blokują konta

Główną przyczyną blokad są przepisy KYC (Know Your Customer – Poznaj Swojego Klienta), które wynikają z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy z 2018 roku. Banki mają obowiązek regularnie weryfikować tożsamość swoich klientów – wyjaśnia portal subiektywnieofinansach.pl.

PKO Bank Polski ostrzega, iż niespójne dane osobowe mogą prowadzić do zablokowania konta oraz komplikacji podczas korzystania z bankowości internetowej i mobilnej – informuje serwis helpfind.pl. Aktualny numer telefonu jest najważniejszy do weryfikacji transakcji poprzez SMS oraz zapewnienia ochrony przed nieautoryzowanymi operacjami.

Bez aktualnych danych banki nie mogą zidentyfikować klienta, co uniemożliwia realizację dyspozycji. To może doprowadzić choćby do rozwiązania umowy bankowej – ostrzega mBank na swojej stronie internetowej.

Co banki sprawdzają w pierwszej kolejności

Banki szczególną uwagę zwracają na kilka kluczowych elementów. Przede wszystkim sprawdzany jest dokument tożsamości – dowód osobisty, paszport lub karta pobytu. Credit Agricole informuje klientów, iż zgodnie z regulaminem klienci zobowiązani są niezwłocznie powiadamiać bank o każdej zmianie danych osobowych.

Równie istotny jest aktualny numer telefonu. Bez niego bank nie może skontaktować się z klientem w przypadku podejrzanych operacji na koncie. BNP Paribas podkreśla, iż jeżeli bank nie otrzyma wymaganych informacji lub klient nie zaktualizuje danych, dostęp do produktów i usług może zostać ograniczony.

Banki kontrolują także adres korespondencyjny – niezbędny do wysyłania nowych kart przed wygaśnięciem poprzednich oraz ważnych komunikatów o zmianach regulaminów.

Nieaktywne konta – bomba z opóźnionym zapłonem

Osobną kategorią zagrożeń są nieaktywne konta bankowe. Zgodnie z art. 59a Prawa bankowego z 2016 roku, umowa rachunku bankowego ulega rozwiązaniu po upływie 10 lat od ostatniej dyspozycji – przypomina portal direct.money.pl.

Co najmniej 6 miesięcy przed zamknięciem konta bank musi poinformować właściciela o konsekwencjach. Problem w tym, iż jeżeli dane kontaktowe są nieaktualne, ostrzeżenie może nie dotrzeć do klienta.

Banki naliczają opłaty za nieaktywne konta choćby wtedy, gdy pierwotnie były one darmowe. Wystarczy zmiana cennika przez bank, aby konto zaczęło generować koszty – ostrzega portal zamknijkonto.pl.

Kiedy i jak aktualizować dane

Nie czekaj na wezwanie banku. Dane należy aktualizować natychmiast po każdej zmianie. PKO Bank Polski umożliwia aktualizację danych na kilka sposobów: przez bankowość internetową, aplikację mobilną IKO, osobiście w oddziale lub przez telefon.

Bank Millennium informuje, iż zmiana danych jest całkowicie darmowa. Adres e-mail i numer telefonu zmieniasz natychmiast, a zatwierdzenie danych nowego dowodu osobistego zajmuje do 24 godzin.

BNP Paribas daje klientom 3 miesiące na aktualizację danych po otrzymaniu powiadomienia. Po tym czasie dostęp do konta może zostać ograniczony.

Konsekwencje ignorowania wezwań

Zignorowanie próśb banku o aktualizację danych może mieć poważne konsekwencje. mBank ostrzega, iż może zablokować pieniądze na rachunku, jeżeli ma uzasadnione podejrzenie, iż pochodzą z przestępstwa, oraz realizowane transakcje.

W skrajnych przypadkach banki mogą wypowiedzieć umowę. Dotyczy to sytuacji, gdy stwierdzą, iż korzystanie z konta było niezgodne z regulaminem lub gdy istnieje podejrzenie, iż z rachunku korzysta osoba nieuprawniona.

Brak aktualnego numeru telefonu może uniemożliwić kontakt z bankiem w przypadku podejrzanych operacji. To z kolei może skutkować czasowym zablokowaniem konta „w trosce o bezpieczeństwo”.

Uwaga na oszustów

Nie wszystkie wezwania do aktualizacji danych są autentyczne. Rzeczpospolita ostrzega, iż oszuści często podszywają się pod banki, wysyłając fałszywe SMS-y z linkami do stron wyłudzających dane.

Krzysztof Drozd z mBanku przestrzega: „Link w SMS-ie, mailu, przekazany telefonicznie lub przez komunikator przekierowujący na stronę, gdzie mamy podać jakiekolwiek dane, powinno zawsze budzić naszą czujność”.

Autentyczne wezwania do aktualizacji danych banki wysyłają przez bezpieczne kanały – wiadomości w bankowości elektronicznej, listy polecone lub podczas wizyty w oddziale.

Co robić z zapomnianych kontami

Jeśli masz podejrzenie, iż gdzieś masz nieaktywne konto, nie ignoruj tego problemu. Według różnych szacunków od 90 do 96% dorosłych Polaków ma otwarty rachunek bankowy, a wielu posiada konta, których nie używa.

Sprawdź wszystkie banki, w których kiedykolwiek miałeś produkty. Zamknij nieużywane konta, zanim zaczną generować opłaty. Portal finanse.rankomat.pl przypomina, iż możliwe jest sprawdzenie w Biurze Informacji Kredytowej, jakie produkty bankowe posiadasz.

Przygotuj się na zmiany

Sektor bankowy przechodzi cyfrową rewolucję. W maju 2025 roku rząd zatwierdził nowelizację ustawy o dowodach osobistych, która umożliwi bankom dostęp do zdjęć biometrycznych obywateli oraz automatyczne aktualizowanie danych o nowych dokumentach – informuje portal legaartis.pl.

Te zmiany mają ograniczyć przypadki wyłudzeń i fałszerstw dokumentów. Dla klientów oznacza to koniec konieczności manualnej aktualizacji danych po wymianie dowodu osobistego.

Do czasu wejścia nowych przepisów odpowiedzialność za aktualne dane spoczywa na klientach. Koszt zaniedbania może być wysoki – od zablokowanych środków po przymusowe zamknięcie konta z naliczonymi opłatami.

Idź do oryginalnego materiału