W czwartek, 4 grudnia przedstawiciele Zarządu Dróg Miasta Krakowa oraz Zarządu Transportu Publicznego spotkali się ze służbami mundurowymi na szkoleniu poświęconym zasadom działania Strefy Czystego Transportu. To kolejny etap przygotowań do wdrożenia nowych regulacji, które zaczną obowiązywać 1 stycznia 2026 roku.
Spotkanie miało na celu ujednolicenie wiedzy policjantów, strażników miejskich oraz inspektorów transportu drogowego. Miastu zależy, aby służby były gotowe zarówno na kwestie techniczne, jak i praktyczne związane z egzekwowaniem przepisów.
Ponad połowa Krakowa w SCT
Przypomniano, iż strefa obejmie obszar wewnątrz IV obwodnicy – a więc znaczną część miasta. Jej granice wyznaczono wzdłuż głównych arterii drogowych. Wprowadzenie SCT ma poprawić jakość powietrza i zdrowie mieszkańców, choć jednocześnie będzie oznaczało nowe obowiązki dla kierowców.
Jakie pojazdy wjadą do strefy?
Podczas szkolenia omówiono szczegółowe wymogi:
- samochody benzynowe: minimum norma Euro 4 lub rok produkcji 2005 i młodsze,
- auta z silnikiem Diesla: minimum Euro 6 lub rok produkcji od 2014.
Pojazdy z polskimi tablicami rejestracyjnymi, które spełniają kryteria, zostaną zweryfikowane automatycznie. Nie trzeba będzie ich zgłaszać.
Zwolnienia dla mieszkańców i szczególnych przypadków
Mieszkańcy Krakowa – osoby zameldowane i rozliczające tu podatki – mogą skorzystać ze zwolnienia z wymagań SCT dla swoich obecnych samochodów. Konieczna będzie jednak wcześniejsza rejestracja pojazdu w systemie.
Takich zgłoszeń wymagają także inne zwolnienia, m.in. dla osób dojeżdżających do placówek medycznych. Natomiast kierowcy spoza Krakowa, których pojazdy nie spełniają norm, będą musieli wnieść opłatę, a docelowo ich wjazd do strefy będzie niemożliwy.
Kamery pomogą służbom, ale nie zastąpią kontroli
Dużo uwagi poświęcono narzędziom kontrolnym. Kamery ZDMK będą przekazywać dane statystyczne, które pomogą planować działania służb – szczególnie w miejscach częstych naruszeń. System pozwoli analizować powtarzające się przypadki łamania przepisów, co może prowadzić do wszczęcia postępowania przez policję.
Podkreślono, iż kamery nie będą automatycznie nakładać mandatów. Mają jedynie wspierać służby, a nie zastępować ich w decyzjach.
Miasto stawia na współpracę
Szkolenie pokazało, jak ważna będzie kooperacja miejskich jednostek i służb mundurowych. Kraków chce, by Strefa Czystego Transportu działała od pierwszego dnia sprawnie i przejrzyście – zgodnie z ideą poprawy jakości życia mieszkańców.
Te artykuły mogą Cię zainteresować:
Ulewy już nie zaleją ulic? Kraków zakończył budowę kluczowej kanalizacji
PGE Energia Ciepła rozpoczyna kluczową inwestycję dla miasta
Technologia kontra śmieciarze. Fotopułapki pomogły ukarać mieszkańców Krakowa

1 godzina temu










English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·