
Oszustwa internetowe i telefoniczne stają się coraz bardziej powszechne. W ich efekcie ludzie tracą swoje oszczędności - nierzadko dorobek całego życia. Aby lepiej zrozumieć, jakie metody stosują oszuści i kto jest najbardziej narażony na ich działania, o tym rozmawialiśmy z mł. asp. Magdaleną Afonin, rzecznikiem prasowym Komendy Powiatowej Policji w Sokółce.
Oszuści stosują różnorodne metody, aby wyłudzić pieniądze od nieświadomych ofiar. Wśród najczęściej stosowanych technik możemy wyróżnić:
1. Oszustwa inwestycyjne
- Ofiary trafiają na reklamę obiecującą szybki zysk z inwestycji. Po podaniu danych kontaktowych, dzwoni „konsultant” i proponuje wpłatę niewielkiej kwoty. Następnie namawia do kolejnych przelewów, pokazując fikcyjny zysk na fałszywym profilu inwestycyjnym - tłumaczy mł. asp. Afonin. - Gdy chcemy wypłacić środki, okazuje się, iż potrzebna jest kolejna opłata. Finalnie tracimy zarówno „zarobek”, jak i własne oszczędności.
2. Oszustwa na BLIK
- Oszuści przejmują konta naszych znajomych na portalach społecznościowych i proszą o szybki przelew kodem BLIK, tłumacząc, iż np. są w sklepie i zabrakło im pieniędzy. W rzeczywistości nie pisze do nas znajomy, a przestępca.
3. Fałszywe linki do płatności przy sprzedaży online
- Gdy wystawiamy coś na sprzedaż przez internet, oszuści kontaktują się jako rzekomi kupujący i przesyłają link do „odbioru płatności”. Klikamy w niego, logujemy się na stronę łudząco podobną do strony naszego banku, nieświadomie przekazując dane do logowania przestępcom, którzy następnie kradną pieniądze z konta.
4. Oszustwa na „wnuczka”, „policjanta”, „prokuratora”
- To jedna z najgroźniejszych metod, bo ofiary często tracą wszystkie oszczędności. Oszuści dzwonią najczęściej na telefony stacjonarne do osób starszych, podszywając się pod członka rodziny, funkcjonariusza policji lub prawnika. Twierdzą, iż doszło do wypadku i potrzebne są pieniądze na kaucję, aby bliski uniknął odpowiedzialności. Często historia dotyczy kobiety w ciąży lub dziecka - by dodać dramaturgii. Osoby zbierają pieniądze by pomóc, i przekazują często oszczędności całego życia osobie która podaję się za prokuratora, policjanta albo adwokata.
Kto jest najbardziej narażony na oszustwa?
- W przypadku oszustw na BLIK czy sprzedaż internetową ofiarami są głównie osoby młodsze, aktywne w sieci. Oszustwa inwestycyjne i „na wnuczka” najczęściej dotyczą osób starszych i posiadających dorobek finansowy.
Tylko w pierwszej połowie 2025 roku policja otrzymała 35 zgłoszeń dotyczących oszustw. W 2024 roku było ich ponad 90.
Jednym z głośniejszych przypadków w naszym regionie w ostatnim czasie było oszustwo na wypadek na 80-latce z gminy Dąbrowa Białostocka. Kobieta przekazała 100 tysięcy dolarów mężczyźnie podającemu się za adwokata. Na szczęście sprawca został zatrzymany w Szczecinie.
Seniorka z powiatu sokólskiego straciła 100 tyś. dolarów
Policja podejmuje szereg działań profilaktycznych, aby zwiększyć świadomość społeczeństwa na temat oszustw. W ramach tych działań organizowane są: spotkania z mieszkańcami, kampanie informacyjne w mediach społecznościowych i na stronie internetowej.
Pamiętajmy!
Jeśli dostaniemy wiadomość lub telefon z prośbą o pieniądze, zawsze należy zachować zasadę ograniczonego zaufania. Powinniśmy się rozłączyć i zadzwonić samodzielnie do osoby, która rzekomo potrzebuje pomocy, by sprawdzić wiarygodność. W przypadku wiadomości z komunikatorów, także zweryfikujmy, czy napisała ją ta osoba.
Policja radzi również:
- Nigdy nie instaluj systemu na telefonie/komputerze na prośbę „konsultanta”.
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej nieznanym osobom ani na podejrzanych stronach.
- Zgłaszaj każdą próbę oszustwa, choćby jeżeli nie doszło do utraty pieniędzy - czas reakcji ma ogromne znaczenie.
Dzięki przestrzeganiu tych zasad możesz zwiększyć swoje bezpieczeństwo i zmniejszyć ryzyko stania się ofiarą oszustwa. Pamiętaj, iż każdy zgłoszony przypadek pomaga policji w walce z przestępczością i ochronie innych osób.
{youtube}Wiap1UTj0rs{/youtube}
/EB,GK/