Obowiązywało prawo „kliknij, aby anulować”. ostatni miesiąc minął w Kaliforniia teraz FTC ratyfikowała przepis federalny mający na celu osiągnięcie tego samego celu.
Ideą obu jest zmuszenie firm, aby anulowanie subskrypcji online lub aplikacji było tak samo łatwe, jak sama rejestracja. Obydwa zostały wprowadzone w odpowiedzi na pobieżne praktyki firm mające na celu jak największe utrudnienie rezygnacji z subskrypcji…
W zeszłym miesiącu informowaliśmy o planie Federalnej Komisji Handlu (FTC) mającym na celu powielenie zasad Kalifornii w całym kraju.
Proponowana zasada wymagałaby od przedsiębiorstw, aby anulowanie subskrypcji było co najmniej tak samo łatwe, jak jej rozpoczęcie. Na przykład, jeżeli możesz zarejestrować się online, musisz mieć możliwość anulowania rejestracji na tej samej stronie internetowej, w tej samej liczbie kroków.
FTC wszczęła dochodzenie w sprawie Adobe po tym, jak klienci oskarżyli firmę o podejrzane praktyki w tej dziedzinie.
Federalna zasada „kliknij, aby anulować subskrypcję” została ratyfikowana
Agencja już to zrobiła ogłoszony iż reguła została sfinalizowana.
„Zbyt często firmy zmuszają ludzi do skakania przez niekończące się przeszkody, aby anulować subskrypcję” – stwierdziła przewodnicząca Komisji Lina M. Khan. „Reguły FTC położą kres tym sztuczkom i pułapkom, oszczędzając czas i pieniądze Amerykanów. Nikt nie powinien utknąć w płaceniu za usługę, której już nie chce.
Często subskrypcje odnawiają się automatycznie, chyba iż zostaną anulowane, co FTC określa jako „opcję negatywną” – to znaczy, iż subskrypcja jest rezygnowana z subskrypcji, a nie włączana co roku.
Nowa zasada nakłada cztery warunki na wszystkie subskrypcje:
- Jasno i dokładnie ujawniaj wszystkie istotne fakty
- Wyraźnie ujawnij fakt, iż subskrypcja będzie kontynuowana do momentu jej anulowania
- Uzyskaj „wyraźną świadomą zgodę” na automatyczne odnowienie
- Spraw, aby anulowanie subskrypcji było tak proste, jak rejestracja
Został on jednak osłabiony na dwa sposoby
Pierwotnie zasada ta wymagała od firm wysyłania corocznych przypomnień o tym, iż Twoja subskrypcja jest przez cały czas aktywna. Miało to zaradzić częstemu scenariuszowi, w którym konsumenci zapominają o niewykorzystanej subskrypcji. Engadget zauważa, iż wymóg ten został w tej chwili usunięty.
Po drugie, firmom należało zakazać prób namawiania Cię do kontynuowania subskrypcji poprzez wymienianie korzyści lub oferowanie obniżonych opłat. Myślenie jest takie, iż jest to sprzeczne z ideą procesu rezygnacji z subskrypcji jednym kliknięciem.
To także zostało usunięte z ostatecznej wersji reguły, a więc firm Móc przez cały czas przedstawiaj argumenty i oferty mające na celu przekonanie Cię do zmiany zdania.
O ile nie będzie sprzeciwu prawnego, przepis zacznie obowiązywać za sześć miesięcy.
Obraz: Nicka Youngsona/alphastockimages.com | CC3.0
FTC: Korzystamy z automatycznych linków partnerskich generujących dochód. Więcej.