Co oznaczają kontrolki na desce rozdzielczej – przewodnik dla początkujących

2 dni temu

Kolory kontrolek – pierwsze rozróżnienie

Kontrolki różnią się nie tylko ikoną, ale i kolorem – i to właśnie kolor w pierwszej kolejności powinien determinować reakcję kierowcy:

  • Zielone i niebieskie kontrolki informują o działaniu systemów (np. światła drogowe, tempomat)

  • Żółte lub pomarańczowe sygnalizują ostrzeżenie lub awarię, ale nie wymagają natychmiastowego zatrzymania

  • Czerwone kontrolki oznaczają poważny problem i zwykle wymagają natychmiastowej reakcji

Najważniejsze kontrolki i ich znaczenie

  1. Kontrolka silnika (żółta ikona silnika)
    Symbol „check engine” może oznaczać wiele rzeczy: od drobnej usterki sondy lambda po poważne problemy z układem zapłonowym lub emisją spalin. jeżeli świeci się stale, warto jak najszybciej udać się do serwisu. Gdy miga – należy natychmiast zatrzymać auto.

  2. Kontrolka oleju (czerwona konewka z kroplą)
    Sygnalizuje niski poziom ciśnienia oleju w silniku. Może oznaczać brak oleju, jego rozrzedzenie lub awarię pompy olejowej. Ignorowanie tej kontrolki może doprowadzić do zatarcia silnika.

  3. Kontrolka ładowania akumulatora (czerwona bateria)
    Wskazuje na problem z układem ładowania – może to być awaria alternatora, uszkodzony pasek klinowy lub zużyty akumulator. Dalsza jazda grozi rozładowaniem akumulatora i unieruchomieniem pojazdu.

  4. Kontrolka hamulców (czerwona ikona z wykrzyknikiem lub literą P)
    Może sygnalizować zaciągnięty hamulec ręczny, niski poziom płynu hamulcowego lub usterkę układu hamulcowego. W każdym przypadku wymaga natychmiastowej reakcji.

  5. ABS (żółta ikonka z napisem ABS)
    Oznacza usterkę systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania. Auto przez cały czas hamuje, ale traci możliwość kontroli w sytuacjach awaryjnych. System powinien zostać sprawdzony w serwisie.

  6. Poduszki powietrzne (ikona osoby z kołem przed sobą)
    Kontrolka może oznaczać problem z jednym z elementów systemu bezpieczeństwa – poduszką powietrzną, czujnikiem lub pasem bezpieczeństwa. W razie wypadku poduszki mogą się nie otworzyć.

  7. ESP/ESC (ikona samochodu z falującymi liniami pod kołami)
    Informuje o działaniu lub awarii systemu stabilizacji toru jazdy. Gdy miga, oznacza, iż system aktywnie ingeruje w jazdę. Gdy świeci się na stałe – system może być wyłączony lub uszkodzony.

  8. Ciśnienie w oponach (ikona przekroju opony z wykrzyknikiem)
    System TPMS monitoruje ciśnienie w oponach. Kontrolka może wskazywać spadek ciśnienia lub przebitą oponę. Zaleca się jak najszybszą kontrolę i dopompowanie kół.

  9. Światła drogowe (niebieska ikona reflektora)
    Informuje o włączonych światłach długich. Niektóre auta automatycznie przełączają je na światła mijania, ale w starszych modelach trzeba to zrobić manualnie, by nie oślepiać innych.

  10. Świece żarowe (żółta spirala, dotyczy diesli)
    W dieslach informuje o podgrzewaniu świec żarowych przed rozruchem. o ile kontrolka nie gaśnie po kilku sekundach lub zapala się podczas jazdy, może to oznaczać usterkę układu rozruchowego.

Dlaczego nie warto ignorować kontrolek?

Deska rozdzielcza to nie ozdoba – to centrum informacji o stanie technicznym pojazdu. Ignorowanie zapalonych kontrolek może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. W nowoczesnych pojazdach wiele problemów można wykryć i rozwiązać na wczesnym etapie, właśnie dzięki komunikatom z systemu diagnostycznego.

Kontrolki na desce rozdzielczej to system ostrzegawczy, który – jeżeli zostanie adekwatnie odczytany – pozwala uniknąć wielu problemów. Choć dla początkujących kierowców mogą wydawać się zagadkowe, ich zrozumienie to najważniejszy element bezpiecznego użytkowania samochodu. W razie wątpliwości warto sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu lub skonsultować się z mechanikiem. Świadomy kierowca to bezpieczny kierowca.

Idź do oryginalnego materiału