Kolory kontrolek – pierwsze rozróżnienie
Kontrolki różnią się nie tylko ikoną, ale i kolorem – i to właśnie kolor w pierwszej kolejności powinien determinować reakcję kierowcy:
Zielone i niebieskie kontrolki informują o działaniu systemów (np. światła drogowe, tempomat)
Żółte lub pomarańczowe sygnalizują ostrzeżenie lub awarię, ale nie wymagają natychmiastowego zatrzymania
Czerwone kontrolki oznaczają poważny problem i zwykle wymagają natychmiastowej reakcji
Najważniejsze kontrolki i ich znaczenie
Kontrolka silnika (żółta ikona silnika)
Symbol „check engine” może oznaczać wiele rzeczy: od drobnej usterki sondy lambda po poważne problemy z układem zapłonowym lub emisją spalin. jeżeli świeci się stale, warto jak najszybciej udać się do serwisu. Gdy miga – należy natychmiast zatrzymać auto.Kontrolka oleju (czerwona konewka z kroplą)
Sygnalizuje niski poziom ciśnienia oleju w silniku. Może oznaczać brak oleju, jego rozrzedzenie lub awarię pompy olejowej. Ignorowanie tej kontrolki może doprowadzić do zatarcia silnika.Kontrolka ładowania akumulatora (czerwona bateria)
Wskazuje na problem z układem ładowania – może to być awaria alternatora, uszkodzony pasek klinowy lub zużyty akumulator. Dalsza jazda grozi rozładowaniem akumulatora i unieruchomieniem pojazdu.Kontrolka hamulców (czerwona ikona z wykrzyknikiem lub literą P)
Może sygnalizować zaciągnięty hamulec ręczny, niski poziom płynu hamulcowego lub usterkę układu hamulcowego. W każdym przypadku wymaga natychmiastowej reakcji.ABS (żółta ikonka z napisem ABS)
Oznacza usterkę systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania. Auto przez cały czas hamuje, ale traci możliwość kontroli w sytuacjach awaryjnych. System powinien zostać sprawdzony w serwisie.Poduszki powietrzne (ikona osoby z kołem przed sobą)
Kontrolka może oznaczać problem z jednym z elementów systemu bezpieczeństwa – poduszką powietrzną, czujnikiem lub pasem bezpieczeństwa. W razie wypadku poduszki mogą się nie otworzyć.ESP/ESC (ikona samochodu z falującymi liniami pod kołami)
Informuje o działaniu lub awarii systemu stabilizacji toru jazdy. Gdy miga, oznacza, iż system aktywnie ingeruje w jazdę. Gdy świeci się na stałe – system może być wyłączony lub uszkodzony.Ciśnienie w oponach (ikona przekroju opony z wykrzyknikiem)
System TPMS monitoruje ciśnienie w oponach. Kontrolka może wskazywać spadek ciśnienia lub przebitą oponę. Zaleca się jak najszybszą kontrolę i dopompowanie kół.Światła drogowe (niebieska ikona reflektora)
Informuje o włączonych światłach długich. Niektóre auta automatycznie przełączają je na światła mijania, ale w starszych modelach trzeba to zrobić manualnie, by nie oślepiać innych.Świece żarowe (żółta spirala, dotyczy diesli)
W dieslach informuje o podgrzewaniu świec żarowych przed rozruchem. o ile kontrolka nie gaśnie po kilku sekundach lub zapala się podczas jazdy, może to oznaczać usterkę układu rozruchowego.
Dlaczego nie warto ignorować kontrolek?
Deska rozdzielcza to nie ozdoba – to centrum informacji o stanie technicznym pojazdu. Ignorowanie zapalonych kontrolek może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. W nowoczesnych pojazdach wiele problemów można wykryć i rozwiązać na wczesnym etapie, właśnie dzięki komunikatom z systemu diagnostycznego.
Kontrolki na desce rozdzielczej to system ostrzegawczy, który – jeżeli zostanie adekwatnie odczytany – pozwala uniknąć wielu problemów. Choć dla początkujących kierowców mogą wydawać się zagadkowe, ich zrozumienie to najważniejszy element bezpiecznego użytkowania samochodu. W razie wątpliwości warto sięgnąć do instrukcji obsługi pojazdu lub skonsultować się z mechanikiem. Świadomy kierowca to bezpieczny kierowca.