Air Canada musi zapłacić Brink’s ponad 18 tys. dolarów za złoto skradzione na Toronto Pearson

bejsment.com 1 dzień temu

Sąd Federalny nakazał liniom Air Canada zapłacić firmie ochroniarskiej Brink’s ponad 18 000 dolarów za przesyłkę złota o wartości 20 milionów dolarów skradzioną na międzynarodowym lotnisku Pearson w Toronto w 2023 roku.

Sędzia Cecily Strickland wydała decyzję w tym tygodniu, stwierdzając, iż odpowiedzialność Air Canada za utratę skradzionej przesyłki jest ograniczona do kwoty określonej w Konwencji Montrealskiej – wielostronnym traktacie, który ustanawia odpowiedzialność linii lotniczych w przypadku opóźnienia, uszkodzenia lub utraty bagażu i ładunku, a także śmierci lub obrażeń pasażerów.

W związku z tym Strickland nakazał największej kanadyjskiej linii lotniczej zapłatę łącznej kwoty 9 988 specjalnych praw ciągnienia* (special drawing rights – SDR), co stanowi równowartość około 18 500 CAD.

Brink’s domagał się zwrotu pełnej wartości przesyłki plus specjalnego odszkodowania.

Firma została zatrudniona do zapewnienia bezpieczeństwa i usług logistycznych w zakresie transportu przesyłki, która przybyła na międzynarodowe lotnisko Toronto Pearson w dniu 17 kwietnia 2023 roku.

Jednak zanim Brink’s pojawił się w obiekcie towarowym Air Canada, gdzie po przylocie z Zurychu rozładowano przesyłkę 6 600 sztabek złota o wartości 20 milionów dolarów i około 2,5 miliona dolarów w obcej walucie, przesyłki już nie było.

Od tego czasu policja w Peel oskarżyła o kradzież 10 osób, w tym byłego i obecnego pracownika Air Canada. Dochodzenie ujawniło, iż jeden z podejrzanych przedstawił pracownikowi Air Canada fałszywy rachunek lotniczy, aby uzyskać dostęp do cennej przesyłki. Po załadowaniu do ciężarówki podejrzany odjechał ze sztabkami złota.

Brink’s złożył pozew po tym, jak Air Canada nie odpowiedziała na pisemne zawiadomienie o poniesionej przez firmę stracie.

Brink’s twierdzi, iż linia lotnicza pozwoliła niezidentyfikowanej osobie odjechać ze złotem i milionami w gotówce po przedstawieniu personelowi fałszywego listu przewozowego. Firma twierdziła, iż personel zaakceptował fałszywy dokument bez „zweryfikowania jego autentyczności w jakikolwiek sposób”.

Air Canada odrzuciła roszczenie, twierdząc, iż wywiązała się z umowy przewozu i zaprzeczając nieostrożnemu lub niewłaściwemu postępowaniu.

W swoim orzeczeniu Stickland stwierdziła, iż Brink’s nie spełnił wymagań niezbędnych do skorzystania z wyższego limitu odpowiedzialności dozwolonego przez Konwencję Montrealską. „Brink’s nie wykazał, iż złożył specjalną deklarację zainteresowania dostawą przesyłek do miejsca przeznaczenia” – napisała w swoim orzeczeniu sędzia Strickland. Dodała, iż firma ochroniarska nie wykazała również, iż zapłaciła Air Canada dodatkową kwotę za specjalny nadzór nad przesyłką.

Policja stwierdziła, iż część skradzionych sztabek złota została prawdopodobnie przetopiona w piwnicy sklepu jubilerskiego w rejonie Toronto.

Jedyne złoto odzyskane przez śledczych w wyniku napadu zostało przetopione i przerobione na sześć bransoletek o wartości 89 000 dolarów.

*SDR – specjalne prawa ciągnienia to międzynarodowa jednostka rozrachunkowa, umowna jednostka monetarna, mająca charakter pieniądza bezgotówkowego, czyli istniejącego wyłącznie w postaci zapisów księgowych na bankowych rachunkach depozytowych, utworzona przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy w 1967 roku w celu stabilizacji międzynarodowego systemu walutowego i wprowadzona w 1970 jako narzędzie walki z grożącym kryzysem płynności.

Idź do oryginalnego materiału