Uczniowie pięciu szkół podstawowych w Oświęcimiu uczestniczyli w kampanii profilaktycznej „No promil – No problem”.
Pierwszy raz młodzi ludzie brali udział w tym projekcie w 2018 roku. Bieżąca edycja pod hasłem „Życie lubi bezpromilowe klimaty” trwa od listopada 2023 roku. W jej ramach pedagodzy szkolni realizowali w klasach od I do VIII zajęcia profilaktyczne przygotowane przez Stowarzyszenie „Solny Gwarek” w Wieliczce.
W piątek na ulice Oświęcimia wyjechały specjalne patrole, złożone z policjantów drogówki oraz uczniów i nauczycieli Jedynki, Dwójki, Piątki, Siódemki i Jedenastki. Towarzyszyli im. m.in. strażnicy miejscy.
„Policjanci sprawdzali trzeźwość kierowców, natomiast uczniowie wręczali im specjalne deklaracje trzeźwości, balony z logo akcji oraz słodycze” – mówi aspirant sztabowa Małgorzata Jurecka, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji (KPP) w Oświęcimiu.
W trakcie akcji mundurowi zbadali 60 kierowców na obecność alkoholu w wydychanym powietrzu. Na ulicy Słowackiego zatrzymali do kontroli samochód dostawczy. Jego kierowca miał 0,4 promila w organizmie. Taki wynik stanowi wykroczenie. Mężczyzna stracił już prawo jazdy. Za swój czyn niedługo odpowie przed Sądem Rejonowym w Oświęcimiu.
Druga części kampanii, skierowana była do obsługi sklepów. W punktach sprzedających alkohol pojawiał się tzw. tajemniczy klient. Uczestnicy chceli sprawdzić, czy dojdzie do sprzedaży napojów wyskokowych osobie niewyglądającej na pełnoletnią.
„Sprzedawcy z tych sklepów za każdym razem żądali dokumentu tożsamości, aby sprawdzić wiek klienta” – relacjonuje Małgorzata Jurecka.
Uczniowie w imieniu Janusza Chwieruta, prezydenta miasta, wręczyli im podziękowania.
Nie było tym pierwsze w Oświęcimiu badanie metodą tajemniczego klienta. W ubiegłym roku sprawdzian przeszło 30 oświęcimskich sklepów. W aż 14 nieletni mógłby kupić alkohol, gdyż personel nie sprawdził dokumentu tożsamości, mimo iż tajemniczy klient nie wyglądał na kogoś, kto skończył już 18 lat.
„W związku z takimi wynikami prezydent miasta zaplanował w bieżącym roku specjalne szkolenie dla sprzedawców, dotyczące zasad sprzedaży alkoholu, ze szczególnym uwzględnieniem zakazu sprzedaży alkoholu młodzieży do 18 roku życia, a także zakazu sprzedaży alkoholu osobom nietrzeźwym oraz obligatoryjnego sprawdzania dokumentu tożsamości. Tematyka obejmie również konsekwencje karne grożące sprzedawcy oraz konsekwencje właścicielom sklepów, z możliwością utraty zezwolenia na sprzedaż alkoholu włącznie” – tłumaczy policjantka.
Finał oświęcimskiej edycji kampanii „No promil. No problem” odbył się w poniedziałek w Miejskiej Bibliotece Publicznej – Galerii Książki w Oświęcimiu.