Dzięki czujności przypadkowego przechodnia i szybkiej reakcji mundurowych z Pyskowic, 78-letnia mieszkanka powiatu gliwickiego nie straciła oszczędności swojego życia. Mężczyzna, zauważywszy niepokojące zachowanie seniorki przy bankomacie, natychmiast zaalarmował patrol. gwałtownie okazało się, iż na starszą kobietę swoje sieci zarzucili oszuści podszywający się pod policjantów.
W środę 8 października 2025 roku do pyskowickich policjantów pełniących służbę patrolową podszedł mężczyzna, który zaniepokoił się zachowaniem kobiety korzystającej z bankomatu. Jak relacjonował, seniorka dziwnie się zachowywała i prowadziła rozmowę telefoniczną, która wzbudziła jego podejrzenia.
Dzięki natychmiastowej reakcji świadka oraz szybkiej interwencji mundurowych, starsza kobieta nie straciła oszczędności życia. Policjanci ustalili, iż 78-letnia mieszkanka powiatu gliwickiego była w trakcie rozmowy z oszustem. Podający się za policjanta nieznany rozmówca, nakłonił ją do przelania pieniędzy na rzekome konto „prokuratora” w celu ich „zabezpieczenia” przed utratą, gdyż rzekomo doszło do włamania na jej konto bankowe. Seniorka zdążyła wcześniej przelać prawie 50 tys. zł na wskazany rachunek, a następnie – zamierzając przekazać kolejne środki – przyszła do bankomatu. Zanim zjawili się przy niej mundurowi, kobieta wykonała jeszcze przelew BLIK na kwotę prawie 9 tys zł. Policjanci natychmiast pomogli jej zablokować konto oraz udaremnili dalsze transakcje, a część środków choćby odzyskano.
To zdarzenie jest najlepszym przykładem tego, jak ogromne znaczenie ma obywatelska czujność i empatia. Postawa mężczyzny, który nie przeszedł obojętnie obok sytuacji budzącej jego niepokój, zasługuje na szczególne uznanie. Dzięki jego odpowiedzialnej reakcji udało się przerwać przestępczy proceder i ograniczyć straty starszej kobiety.
Ta sytuacja doskonale wpisuje się w ideę kampanii śląskiej Policji „Widzisz – reaguj!”, której celem jest budowanie świadomości społecznej i zachęcanie do reagowania w sytuacjach, gdy czyjeś bezpieczeństwo lub mienie może być zagrożone. W tym przypadku hasło kampanii znalazło swoje pełne odzwierciedlenie w praktyce.
Pamiętajmy: Policjanci nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy, wypłaty gotówki czy wykonywanie przelewów w celu „zabezpieczenia” środków. W razie jakichkolwiek wątpliwości – zawsze należy zakończyć rozmowę i samodzielnie skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub numerem alarmowym 112.