Około godziny 3 w nocy w Basenie Północnym przy nabrzeżu nr 1 doszło do zatonięcia kutra KEHRWIEDER. Jednostka należąca do obywatela Niemiec oparła się o dno portowego basenu i jest częściowo zatopiona. Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”, który zarządza Portem Jachtowym, natychmiast podjął działania w celu zabezpieczenia miejsca zdarzenia i zminimalizowania ewentualnych skutków środowiskowych.
Już o godz. 4.13 pracownik portu poinformował kierownika o zaistniałej sytuacji. O 6.15 o zdarzeniu została powiadomiona Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej, która skierowała sprawę do Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa. Inspektor ochrony środowiska Urzędu Morskiego w Szczecinie przeprowadził oględziny jednostki.
Ośrodek pozostawał w stałym kontakcie z wyspecjalizowanymi służbami i firmami technicznymi. Jeszcze tego samego dnia rozpoczęto konsultacje z firmą nurkową w sprawie możliwości wydobycia kutra. Na 14 listopada zaplanowano wspólne oględziny z firmą Usługi Dźwigowe z Wolina w celu określenia środków technicznych niezbędnych do podniesienia jednostki.
Jednostka monitorowana regularnie
Jak podkreśla OSiR „Wyspiarz”, kuter KEHRWIEDER był objęty bieżącym nadzorem. Ostatnia inspekcja, przeprowadzona 12 listopada o godz. 15.00, nie wykazała żadnych nieprawidłowości. Linia wodna znajdowała się w normie, a kadłub nie nosił oznak przecieku. Również podczas nocnego obchodu po północy, pracownik portu nie zauważył niepokojących znaków. Zatonięcie jednostki nastąpiło więc nagle, co może świadczyć o gwałtownym przebiegu zdarzenia.
Około godziny 17.00, po zauważeniu cienkiej warstwy oleju na powierzchni wody, rozwinięto zaporę olejową w celu zabezpieczenia akwenu.
Problemy z właścicielem kutra
Kuter od dłuższego czasu stanowił problem dla zarządcy portu. Armator, obywatel Niemiec, do kwietnia 2023 roku posiadał umowę rezydencką z OSiR „Wyspiarz”. Po jej wygaśnięciu z właścicielem nie udało się nawiązać kontaktu – nie odpowiadał na telefony ani pisma, a korespondencja pocztowa wracała z adnotacją „błędnie zaadresowane”.
Od kwietnia 2023 do lipca 2024 roku OSiR podejmował bezskuteczne próby uregulowania należności i usunięcia jednostki. W lipcu 2024 r. w sprawę zaangażowano kancelarię prawną, która rozpoczęła procedurę wykonania prawa zastawu na statku i formalne wezwanie armatora do zapłaty.
Urząd Morski w Szczecinie w październiku 2024 roku odmówił usunięcia jednostki, uznając, iż nie stanowiła ona bezpośredniego zagrożenia dla żeglugi. Tymczasem do kierownika portu docierały informacje o planowanej sprzedaży kutra – w porcie pojawiali się choćby rzekomi kupcy.
Sprawa w sądzie i w prokuraturze
W lutym 2025 roku OSiR „Wyspiarz” przekazał sprawę do kancelarii radców prawnych, by dochodzić należności przed sądem. Postępowanie zostało jednak zawieszone z powodu braku możliwości doręczenia korespondencji właścicielowi.
W sierpniu 2025 roku OSiR złożył do Prokuratury Rejonowej w Świnoujściu zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez armatora. Dochodzenie trwa – dzięki współpracy z organami niemieckimi udało się ustalić aktualny adres zamieszkania dłużnika, co otwiera drogę do wznowienia postępowania sądowego.
Działania zgodne z procedurami
Jak informuje Ośrodek Sportu i Rekreacji „Wyspiarz”, wszystkie działania związane z incydentem zostały przeprowadzone zgodnie z obowiązującymi procedurami i w porozumieniu z adekwatnymi służbami.
Obecnie trwa analiza technicznych możliwości wydobycia kutra KEHRWIEDER. Port Jachtowy w Basenie Północnym pracuje w normalnym trybie, a sytuacja nie stanowi zagrożenia dla żeglugi ani środowiska.













English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·