Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił firmie Shell Polska zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów. Zakwestionował on brak jasnych informacji nt. ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni.
UOKiK podał, iż jego wątpliwości wzbudziła promocja „Wtorki i czwartki z Shell V-Power”, zgodnie z którą w wymienione dni kierowcy mogli zatankować paliwo w obniżonej cenie.
„Niestety, ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek. Tym samym konsumenci nie mogli ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna” – poinformował UOKiK.
Dodano, iż Prezes Urzędu postawił firmie zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.
Kwestia promocji
Urząd podkreślił, iż informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw. jeżeli zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów się potwierdzą, spółce Shell Polska grozi kara do 10 proc. obrotu.
Shell Polska nie stosował jasnych informacji
„Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymagań informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni” – przekazał prezes urzędu Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.
Szef UOKiK podkreślił, iż okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, „ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji”.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku. Prezes UOKiK monitoruje, jak przedsiębiorcy dostosowali się do nowych obowiązków – postawił zarzuty czterem przedsiębiorcom w związku z błędnym prezentowaniem promocji, wystosował ponad 70 wystąpień miękkich, w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych. Po działaniach Prezesa UOKiK znaczna część przedsiębiorców skorygowała dotychczasowe praktyki – podano w komunikacie.
UOKiK/mn