25 maja obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego. Symbolicznym znakiem tego dnia jest kwiat niezapominajki, przypominający o dzieciach, które zaginęły, oraz ich rodzinach, zmagających się z niewyobrażalnym bólem i niewiedzą o losie swoich najbliższych. Właśnie w tym duchu zorganizowana została kampania społeczna #zaginioneNIEzapomniane, której celem jest przypomnienie o dzieciach, które nie wróciły do domu, i wsparcie ich bliskich. Organizatorem kampanii jest polska Policja we współpracy z Fundacją ITAKA Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, a honorowy patronat objęła Rzecznik Praw Dziecka, Monika Horna-Cieślak. Działania w ramach akcji rozpoczęły się 12 maja i potrwają do 25 maja.
Według danych policyjnych w Polsce w ciągu ostatnich trzech lat zaginęło ponad 6 tysięcy dzieci. W samym 2024 roku takich zgłoszeń było 2 098. Najczęściej dotyczą one nastolatków, ale zdarzają się również przypadki zaginięć młodszych dzieci, a choćby tych poniżej 6. roku życia. Choć większość zaginięć kończy się szczęśliwie, w bazach Policji wciąż figurują dzieci, których nie udało się odnaleźć przez ponad pięć lat, a wiele z nich to historie sprzed 10, 15 czy choćby 20 lat. Kampania #zaginioneNIEzapomniane przypomina o takich przypadkach i zachęca osoby posiadające jakiekolwiek informacje do zgłoszenia ich Policji, choćby anonimowo. Jak podkreślają organizatorzy, każde dziecko i każda rodzina zasługują na poznanie prawdy o tym, co się wydarzyło.
W trakcie kampanii przypomniane zostaną historie pięciorga dzieci, które zaginęły w różnych okolicznościach, wraz z ich zdjęciami i prognozami wyglądu uwzględniającymi progresję wiekową. Kampania ma także charakter edukacyjny – w mediach społecznościowych Policji i Fundacji ITAKA publikowane będą treści, w tym porady dotyczące postępowania w przypadku zaginięcia dziecka czy działań systemu Child Alert. Kulminacją akcji będzie 25 maja, kiedy w całej Polsce budynki zostaną podświetlone na niebiesko, symbolicznie wspierając rodziny zaginionych dzieci. Zachęca się także społeczeństwo do nagłośnienia akcji w internecie, wykorzystując zdjęcia kampanii i hasztagi związane z jej ideą. Wszystkie te działania mają przypomnieć, iż dzieci uznane za zaginione nigdy nie są zapomniane, a poszukiwania trwają, mimo upływu lat.