Odpowiednie ustawienie samochodów ratowniczo – gaśniczych jest jednym z podstawowych sposobów zabezpieczenia miejsca zdarzenia na drodze.
Układ aut po ich zatrzymaniu ma za zadanie stworzyć swoistą barierę ochronną, która zabezpiecza ratowników i osoby poszkodowane przed zagrożeniem zaistnienia wypadku wtórnego (wjechanie kolejnych pojazdów w strefę działań) – napisano w Skrypcie ratownictwa technicznego, który został napisany przez strażaków zajmujących się ratownictwem technicznym.
Strażacy przygotowali również kilka wymagań, które powinno spełniać prawidłowe ustawienie samochodów:
- Powinien być fizyczną barierą chroniącą przed najechaniem przez innych użytkowników drogi;
- Powinien stać na tyle blisko, aby można było sprawnie i gwałtownie korzystać ze sprzętu, a jednocześnie na tyle daleko, aby nie był on utrudnieniem działań lub był w strefie oddziaływania ewentualnego pożaru;
- Powinien być w miarę możliwości ustawiony do miejsca zdarzenia z wiatrem, gdy samochód wypadkowy przewoził substancje niebezpieczne;
- W przypadku wycieku cieczy z pojazdów wypadkowych, powinien stać powyżej gromadzenia się plamy rozlanej substancji;
- Powinien stać tak, aby nie utrudniał dojazdu karetki i innych służb potrzebnych na miejscu akcji;
- Na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu nie może zastawiać pasa awaryjnego.
- Samochody przez cały czas trwania akcji muszą mieć włączone światła pozycyjne (zalecane mijania), awaryjne i sygnalizację świetlną.
- Wskazane jest używanie zamontowanych na samochodach ratowniczych pomarańczowych tablic świetlnych informujących o organizacji ruchu.
Jeszcze jedna ważna sprawa. Oprócz ustawienia samochodów należy oznaczyć teren działań sprzętem do tego przeznaczonym, m.in. pachołkami drogowymi, dyskami sygnalizacyjnymi, znakami czy lampami ostrzegawczymi.