Wóz strażacki barierą podczas zabezpieczenia zdarzenia

3 miesięcy temu

Odpowiednie ustawienie samochodów ratowniczo – gaśniczych jest jednym z podstawowych sposobów zabezpieczenia miejsca zdarzenia na drodze.

Układ aut po ich zatrzymaniu ma za zadanie stworzyć swoistą barierę ochronną, która zabezpiecza ratowników i osoby poszkodowane przed zagrożeniem zaistnienia wypadku wtórnego (wjechanie kolejnych pojazdów w strefę działań) – napisano w Skrypcie ratownictwa technicznego, który został napisany przez strażaków zajmujących się ratownictwem technicznym.

Strażacy przygotowali również kilka wymagań, które powinno spełniać prawidłowe ustawienie samochodów:

  • Powinien być fizyczną barierą chroniącą przed najechaniem przez innych użytkowników drogi;
  • Powinien stać na tyle blisko, aby można było sprawnie i gwałtownie korzystać ze sprzętu, a jednocześnie na tyle daleko, aby nie był on utrudnieniem działań lub był w strefie oddziaływania ewentualnego pożaru;
  • Powinien być w miarę możliwości ustawiony do miejsca zdarzenia z wiatrem, gdy samochód wypadkowy przewoził substancje niebezpieczne;
  • W przypadku wycieku cieczy z pojazdów wypadkowych, powinien stać powyżej gromadzenia się plamy rozlanej substancji;
  • Powinien stać tak, aby nie utrudniał dojazdu karetki i innych służb potrzebnych na miejscu akcji;
  • Na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu nie może zastawiać pasa awaryjnego.
  • Samochody przez cały czas trwania akcji muszą mieć włączone światła pozycyjne (zalecane mijania), awaryjne i sygnalizację świetlną.
  • Wskazane jest używanie zamontowanych na samochodach ratowniczych pomarańczowych tablic świetlnych informujących o organizacji ruchu.

Jeszcze jedna ważna sprawa. Oprócz ustawienia samochodów należy oznaczyć teren działań sprzętem do tego przeznaczonym, m.in. pachołkami drogowymi, dyskami sygnalizacyjnymi, znakami czy lampami ostrzegawczymi.

Przykład. Zabezpieczenie pojedynczego, szerokiego pasa ruchu
Idź do oryginalnego materiału