Więcej fotoradarów w miastach? Powstaje projekt ustawy

3 dni temu
Zdjęcie: Więcej fotoradarów w miastach? Powstaje projekt ustawy


W porozumieniu z adekwatnym ministrem i innymi samorządami przygotowujemy projekt ustawy dotyczący fotoradarów tak, aby zarządzające całą siatką dróg i ulic miasta miały prawo montować je samodzielnie – napisał w mediach społecznościowych prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Po 10 dniach od tragicznego wypadku na Trasie Łazienkowskiej, gdzie rozpędzone auta wjechało w forda, w którym zginał mężczyzna, prezydent Warszawy przekazał, iż miasto przekaże kolejne środki na dodatkowe patrole policjantów z drogówki, w tym na ściganie organizatorów i uczestników nocnych rajdów samochodowych.

„Nie ma zgody na to, aby nasze ulice były torami wyścigowymi. Rozmowy na ten temat już toczą się z Komendą Stołeczną Policji” – dodał.

Podkreślił również, iż polecił podwojenie finansowania na poprawę bezpieczeństwa infrastruktury drogowej. Dotychczasowy fundusz zostanie zasilony dodatkową kwotą 164 mln zł. Dodał jednak, iż pieniądze nie zastąpią policji i sprawnego wymiaru sprawiedliwości. Przypomniał, iż miasto realizuje już program Warszawa Chroni, którego kolejną odsłoną będzie zaplanowany w październiku Tydzień Bezpieczeństwa.

„W porozumieniu z adekwatnym ministrem i innymi samorządami przygotowujemy projekt ustawy dotyczący fotoradarów tak, aby zarządzające całą siatką dróg i ulic miasta miały prawo montować je samodzielnie” – poinformował Trzaskowski.

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich Łukasz Puchalski zaznaczył, iż przypisanie obsługi fotoradarów do pojedynczej jednostki, nie jest rozwiązaniem optymalnym. „Zwłaszcza w dużych samorządach, miastach na prawach powiatu, gdzie, w zdecydowanej większości, duże ulice, gdzie prędkość jest wyższa, należą do prezydenta miasta” – dodał.

Wyjaśnił, iż w innych miastach, gdzie główne ulice są wojewódzkie albo krajowe, tam być może formuła Inspekcji Transportu Drogowego, jako podmiotu, dalej być powinna.

„Nigdy w Warszawie nie chcieliśmy i nie chcemy korzystać z urządzeń przenośnych. Straż Miejska korzystała z urządzeń stacjonarnych. Kierowcy wiedzieli, gdzie one stoją i wszystkie te urządzenia stały w miejscach, gdzie trzeba było zabezpieczyć użytkowników przed nadmierną prędkością” – podkreślił Puchalski.

Wiceprezydent Warszawy Tomasz Mencina zaznaczył, iż wszystko to, co może służyć poprawie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa pieszych, będzie miało wsparcie miasta. „Ważna jest deklaracja ministra Bodnara o inicjatywie zwiększającej kary dla bandytów drogowych. Miejmy nadzieję, iż wszystkie te działania spowodują ograniczenie liczby wypadków” – dodał.

Od 1 stycznia 2016 roku weszła w życie ustawa, która odebrała straży miejskiej prawo do przeprowadzenia kontroli fotoradarowej – mobilnej oraz stacjonarnej. To wynik raportu NIK, w którym wskazano, iż straże miejskie nie powinny ich używać gdyż zaangażowanie strażników w ich obsługę „jest podyktowane w wielu wypadkach nie tyle służbą na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co przede wszystkim chęcią pozyskiwania pieniędzy do gminnej kasy”.

Trzy przenośne fotoradary stojące w 2-tysięcznym Białym Borze (woj. zachodniopomorskie), gdy były obsługiwane przez straż miejską, przynosiły dochód choćby 3 milionów złotych rocznie, czyli blisko 10 proc. budżetu.



Idź do oryginalnego materiału