Volvo FE 350 dla kopenhaskiej Zawodowej Straży Pożarnej

5 dni temu

Bielska firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wyprodukowała ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy przeznaczony dla kopenhaskiej Zawodowej Straży Pożarnej (Hovedstadens Brandskab København). Obszar jej działania obejmuje osiem gmin i stolicę Danii. Jest to w tej chwili największa jednostka ochrony przeciwpożarowej w tym państwie.

Nowy samochód kopenhaskich strażaków został zbudowany na 3-osiowym podwoziu Volvo FE 350 w układzie napędowym 6×2*4. Zastosowanie tylnej, skrętnej osi wleczonej poprawiło zwrotność pojazdu, zmniejszając promień skrętu i zużycie opon.

Dwuosobowa załoga samochodu ma do swojej dyspozycji dwudrzwiową, odchylaną i klimatyzowaną kabinę. Specjalnie na życzenie klienta firma opracowała i zamontowała system składanych lusterek bocznych z wykorzystaniem siłowników elektromechanicznych. Pozwala to strażakom na poruszanie się pojazdem i pracę nim w wąskich uliczkach.

W zabudowie przygotowano sześć skrytek sprzętowych zamykanych aluminiowymi żaluzjami i klapami.

Samochód wyposażony został w kompozytowy zbiornik na wodę o pojemności 8000 litrów oraz zbiornik na środek pianotwórczy mający pojemność 300 litrów.

Z tyłu umieszczona została jednozakresowa autopompa pożarnicza o wydajności 3000 l/min przy ciśnieniu 10 barów. Sterowanie włączania napędu autopompy następuje elektrycznie z panelu sterowniczego, znajdującego się nietypowo w ostatniej skrytce po prawej stronie. Tam też zabudowano dwie nasady tłoczne 75 mm. Natomiast trzecia z nasad, również 75 mm znajduje się z przodu kabiny, pod zderzakiem. Pozwala to strażakom na sprawniejsze działanie w zatłoczonych i wąskich przestrzeniach.

W przedniej części dachu zabudowy umieszczono sterowane elektrycznie działko wodno-pianowo o wydajności od 1000 do 3000 l/min, z zasięgiem rzutu wody do 70 metrów. Natomiast z tyłu znajduje się świetlna tablica ostrzegawcza o wymiarach 1500 x 2000 mm, pozwalająca na wyświetlanie znaków o adekwatnym kierunku ruchu. Rozwiązanie to w znaczny sposób wpływa na bezpieczeństwo ratowników na miejscu akcji.

Nietypowym i bardzo rzadkim rozwiązaniem, które firma opracowała i zamontowała na życzenie użytkownika, są umieszczone z tyłu pojazdu, wysuwane na prawą lub lewą stronę aluminiowe belki bezpieczeństwa. Po rozłożeniu każda osiąga długość 3725 mm. Na belkach zamontowano pulsujące światła ostrzegawcze.

Z kolei elektryczna wyciągarka linowa została zamontowana niestandardowo na tylnym zwisie, co pozwoliło na skrócenie długości pojazdu.

Firma SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to wiodący producent samochodów ratowniczych i użytkowych. Od 33 lat dostarcza pojazdy dla krajowych jednostek OSP i PSP oraz innych podmiotów, w tym dla sił zbrojnych, jak również samochody dla użytkowników zagranicznych w 35 krajach świata.

Idź do oryginalnego materiału