"UWAGA! DZWONI OSZUST" - taka myśl powinna się pojawić, gdy np. ktoś telefonicznie wymaga od nas przekazania jakiejś kwoty finansowej. Wiedzą o tym uczestnicy spotkania, które odbyło się 27 października 2025 w sali konferencyjnej Starostwa Powiatowego w Opocznie.
Spotkanie inaugurowało akcję społeczną: "UWAGA! DZWONI OSZUST", którą Zarząd Powiatu Opoczyńskiego podjął w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców, zwłaszcza osób starszych oraz z myślą o ich ochronie przed coraz częściej występującymi próbami oszustw telefonicznych, szczególnie bankowych.
Celem akcji jest zwiększenie świadomości osób starszych na temat metod działania oszustów podszywających się pod członków rodziny, policjantów, pracowników instytucji czy banków.
Prelegenci występujący podczas spotkania podjęli tematy:
1. "Bezpieczny Senior - jak nie dać się oszukać"
Prelegent: Maria Barbara Chomicz - Wicestarosta, inicjator akcji, prezentacja Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
. Przegląd najczęstszych zagrożeń i sposobów działania oszustów
. Proste zasady codziennego bezpieczeństwa
. Jak reagować, gdy podejrzewamy próbę oszustwa
2. "Oszustwa bankowe - jak rozpoznać i nie dać się nabrać"
Prelegent: Maria Malczyk Dyrektor oddziału PKO Bank Polski w Opocznie wraz z pracownikiem banku
. Jak działają fałszywe SMS- y, maile i połączenia z "banku"
. Zasady bezpiecznego korzystania z bankowości elektronicznej
. Co robić, gdy padniemy ofiarą oszustwa
3. "Uwaga na fałszywą KAS! Oszustwa w imieniu Krajowej Administracji Skarbowej"
Prelegent: Piotr Żółtek - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Opocznie
. Jakie metody stosują przestępcy podszywający się pod urzędy
. Jak odróżnić prawdziwą korespondencję urzędową od fałszywej
. Co zrobić, gdy mamy wątpliwości co do autentyczności pisma
4. "Nie daj się nabrać! Najczęstsze metody oszustów i jak się przed nimi bronić"
Prelegent: Młodszy Inspektor Magdalena Kucharska - Komendant Komendy Powiatowej Policji w Opocznie
. Najczęstsze scenariusze oszustw
. Jak przebiega rozmowa z "fałszywym policjantem" i "wnuczkiem"
. Co robić, gdy podejrzewamy, iż ktoś próbuje nas oszukać
5. "Fałszywe inwestycje i cudowne zyski - jak nie stracić oszczędności życia"
Prelegent: Renata Bielas - Powiatowy Rzecznik Konsumentów
. Mechanizmy oszustw inwestycyjnych i finansowych
. Jak rozpoznać nieuczciwe oferty i reklamy
. Gdzie zgłaszać podejrzane propozycje inwestycyjne
6. "Dobrowolna rezygnacja z prywatności, jak chronić swoje dane"
Prelegent: Maria Barbara Chomicz - Wicestarosta, prezentacja Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego
. Jak nieświadomie ujawniamy informacje o sobie
. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów społecznościowych
. Dlaczego warto zachować ostrożność w kontaktach online
Podczas spotkania prelegenci wielokrotnie powtarzali, aby: nie klikać w linki, koniecznie sprawdzać prawdziwość stron internetowych, nie podawać swoich danych ani danych swoich bliskich, jak najszybciej zakończyć rozmowę telefoniczną i ew. samodzielnie zadzwonić do banku, policji, itd., na numer podany na ich stronach.
Oszuści bazują na emocjach (lęk, troska, nadzieja wygranej, presja czasu) i budując zaufanie dzięki zabiegom manipulacyjnym, są w stanie osiągną swój cel podczas rozmowy. Dlatego: rozłączajmy się i pamiętajmy: dane są równie cenne jak pieniądze.
Na każde zaskakujące, czy niepokojące nas wydarzenie sms’owe, messenger’owe, czy telefoniczne reagujmy spokojem, przerwijmy je i zadzwońmy np. do osoby bliskiej, aby powiedzieć o sytuacji.
Numery telefonu, z których dzwonił do nas oszust lub wysyłał "podejrzany" sms należy zgłaszać do NASK - na numer 8080.
W razie odkrycia wyłudzenia środków finansowych, czy zagubienia dowodu osobistego, w pierwszej kolejności, jak najszybciej, zgłaszajmy sprawę w swoim banku.
Uczestnicy spotkania, oprócz niezwykle ważnych informacji, otrzymali również ulotkę "UWAGA! DZWONI OSZUST", która ma przypominać o czujności i zachowaniu bezpieczeństwa.
Aby zadbać o bezpieczeństwo jak największej liczby mieszkańców, akcja "UWAGA! DZWONI OSZUST" będzie kontynuowana poprzez organizację spotkań z zakresu bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego.
![]()

3 godzin temu

![Debata o cyberbezpieczeństwie w Lelisie. Policja ostrzega przed oszustwami internetowymi [ZDJĘCIA]](https://www.eostroleka.pl/luba/dane/pliki/zdjecia/2025/collage_-_2025-10-27t154612599.jpg)










![Pobili do nieprzytomności i podpalili. Ruszył proces chełmian oskarżonych o śmierć dwóch osób [ZDJĘCIA+FILM]](https://static2.supertydzien.pl/data/articles/xga-4x3-pobili-do-nieprzytomnosci-i-podpalili-ruszyl-proces-chelmian-oskarzonych-o-smierc-dwoch-osob-zdjec-1761165507.jpg)
English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·