Tychy: W uroczystość Bożego Ciała modlono się o pojednanie

4 godzin temu

Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa, zwana Bożym Ciałem, to jedna z najstarszych uroczystości w Kościele katolickim. Po mszach świętych drogami miast i wsi przechodzą procesje teoforyczne. W tym roku święto Bożego Ciała obchodziliśmy 19 czerwca.

Czym różni się procesja od procesji teoforycznej? W procesji teoforycznej w sposób uroczysty obnosi się Najświętszy Sakrament poza kościołem. To publiczne świadectwo wiary w Chrystusa Eucharystycznego obecnego w Hostii. Właśnie takie procesje przeszły w tym roku 19 czerwca drogami miast i gmin, zatrzymując się przed czterema ołtarzami.

W parafii św. Jana Chrzciciela w Tychach procesja teoforyczna sformowała się po zakończeniu mszy świętej odprawionej o godz. 8.00. Wierni przeszli ulicami: Kopernika, Żwakowską, Jana Pawła II, Moniuszki, Młodzieżową, Morcinka, Mozarta, a następnie ul. Jana Pawła II i Żwakowską wrócili do kościoła. Ołtarze znajdowały się przy ulicach: Moniuszki 5, Moniuszki 16, Morcinka 13, Żwakowskiej 2. Modlono się m.in. za pojednanie i zaniechanie zemsty.

Przed procesją jechał radiowóz policyjny. Doszło do incydentu na osiedlu „M”. Gdy wierni modlili się przed ołtarzem przy ul. Morcinka, w jednym z bloków z mieszkania ktoś krzyknął: „Sieg Heil” (pozdrowienie hitlerowskie stosowane z tzw. salutem rzymskim).

1 z 13
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB
Fot. ZB

Jak podaje portal bozecialo.info.pl, Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa została ustanowiona na skutek widzeń św. Julianny z Cornillon. W roku 1245 roku, gdy Julianna była przeoryszą klasztoru augustianek w Mont Cornillon w pobliżu Liege, miała objawienia, w których Chrystus żądał ustanowienia osobnego święta ku czci Najświętszej Eucharystii. Wyznaczył sobie choćby dzień uroczystości Bożego Ciała – czwartek po niedzieli Świętej Trójcy.

W roku 1246 odbyła się pierwsza procesja eucharystyczna. W Rzymie uroczystość Bożego Ciała wprowadzona została w roku 1264 za pontyfikatu Urbana IV. Poprzedzona została cudem eucharystycznym w Bolsenie: gdy kapłan odprawiał mszę św., po przeistoczeniu, kielich trącony ręką kapłana przechylił się tak nieszczęśliwie, iż wiele kropel wylało się na korporał, czyli chustę używaną podczas sprawowania Eucharystii (na korporale stawia się kielich z winem i patenę z Hostią). Przerażony kapłan ujrzał wtedy, iż wino zmieniło się w krew. Korporał ten przechowywany jest do dziś w katedrze w pobliskim Orvieto. W 1264 roku papież Urban IV bullą „Transiturus” ustanowił uroczystość dla całego Kościoła jako „zadośćuczynienie za znieważanie Chrystusa w Najświętszym Sakramencie, błędy heretyków oraz uczczenie pamiątki ustanowienia Najświętszego Sakramentu, która w Wielki Czwartek nie może być uroczyście obchodzona ze względu na powagę Wielkiego Tygodnia”.

Urbana IV zmarł. Jego bulla nie została ogłoszona (a tym samym uroczystość nie została ustanowiona). Uczynił to dopiero w 1317 roku papież Jan XXII, wprowadzając do kalendarza liturgicznego Święto Najświętszego Ciała Chrystusa. W 1849 roku papież Pius IX ustanowił Święto Najdroższej Krwi Pana naszego Jezusa Chrystusa, które od 1933 roku obchodzone było 1 lipca. Reforma liturgiczna Pawła VI z roku 1969 połączyła oba święta w jedno (choć w formie nadzwyczajnej rytu rzymskiego stosuje się ich rozdział).

Jak czytamy w portalu bozecialo.info.pl, w Polsce Boże Ciało po raz pierwszy wprowadził biskup Nankier w 1320 roku w diecezji krakowskiej. Sto lat później (w 1420 roku) na synodzie gnieźnieńskim uznano uroczystość za powszechną, obchodzoną we wszystkich kościołach w państwie. W poznańskim kościele pw. Bożego Ciała (największym sanktuarium kultu Bożego Ciała w Polsce) w 1399 roku miał miejsce cud eucharystyczny.

ZB

Idź do oryginalnego materiału