Najnowsze modele luksusowych SUV-ów i pickupów przez cały czas stanowią główny cel ataków zorganizowanych grup przestępczych działających w Kanadzie, zajmujących się kradzieżami samochodów, zwłaszcza w Quebecu i Ontario — wynika z nowego raportu.
Według najnowszego raportu Équité Association, eksperta ds. przestępstw ubezpieczeniowych i zapobiegania oszustwom, w 2024 roku Toyota RAV4 była najczęściej wybieranym samochodem przez złodziei samochodów. W całym kraju skradziono ponad 2000 samochodów tego typu.
W raporcie opisującym 10 najczęściej kradzionych pojazdów w 2024 r. wskazano na „duży popyt na RAV4, jej globalną użyteczność i wysoką wartość odsprzedaży, która maksymalizuje zyski z przestępstw” jako czynniki przyczyniające się do pozycji SUV-a na szczycie corocznej listy agencji. Dodge RAM serii 1500, Honda CR-V, Ford serii F-150 oraz Honda Civic uzupełniły listę pięciu najczęściej kradzionych pojazdów w kraju. Honda Civic była jedynym autem osobowym, który znalazł się na liście. Jeep Wrangler zajął szóste miejsce, a następnie Chevrolet/GMC Silverado/Sierra serii 1500, Toyota Highlander, Toyota Tundra i Lexus serii RX. W pierwszej dziesiątce skradziono ponad 15 700 pojazdów w 2024 roku.
W raporcie wskazano, iż wśród różnych modeli pojazdów głównym celem były modele z 2020 r. i nowsze, ponieważ przestępcy wykorzystywali słabości zabezpieczeń systemów bezkluczykowych oraz wyższe ceny odsprzedaży.
Jak szacuje Équité, liczba kradzieży samochodów spadła o 19 procent od 2023 roku, ale mimo to Kanadyjczycy przez cały czas tracą ponad 1 miliard dolarów rocznie w wyniku wypłat ubezpieczeniowych.
„Chociaż widzimy wczesne pozytywne oznaki postępu, kradzieże samochodów pozostają problemem o zasięgu ogólnokrajowym, który stał się znaczącym źródłem finansowania dla zorganizowanych grup przestępczych” – powiedziała dyrektor generalna stowarzyszenia Équité, Terri O’Brien, w oświadczeniu z 18 listopada . „Oznacza to, iż uczciwi, ciężko pracujący Kanadyjczycy przez cały czas ponoszą prawdziwy ciężar emocjonalny i finansowy związany z tą przestępczością”.
Bryan Gast, krajowy wiceprezes ds. usług śledczych w stowarzyszeniu Équité, powiedział, iż nastąpił wzrost liczby skradzionych pojazdów, które są ponownie poddawane renowacji w celu sprzedaży lub rozbierane w nielegalnych warsztatach samochodowych i sprzedawane na części. Re-VIN to nielegalna praktyka polegająca na zmianie lub zastąpieniu oryginalnego numeru identyfikacyjnego pojazdu (VIN) w celu ukrycia jego tożsamości.
„Wraz ze wzrostem kosztów zakupu i utrzymania pojazdów możemy spodziewać się nasilenia się tego trendu” – stwierdził w oświadczeniu.
Dodał, iż nastąpił również gwałtowny wzrost liczby kradzieży samochodów luksusowych, zauważając, iż kradzieże pojazdów o wartości ponad 200 000 dolarów wzrosły o prawie 48%. Gast stwierdził, iż zmiana priorytetów może wynikać z faktu, iż przestępcy chcą zmaksymalizować zyski, ponieważ kradzieże samochodów „stają się bardziej ryzykowne”.
Zachowania przestępcze różnią się również w zależności od prowincji. Podczas gdy w Ontario i Quebecu, złodzieje samochodów skupiali się głównie na nowszych modelach SUV-ów i ciężarówek starsze modele pickupów częściej padają ofiarą złodziei w Albercie.
Jak wynika z raportu, wyjaśnia to obecność Chevroleta Silverado z 2006 r. i pickupa GMC Sierra w pierwszej dziesiątce kradzionych samochodów.
W Kanadzie Atlantyckiej większy nacisk kładzie się również na starsze pojazdy – na drugim i trzecim miejscu na liście najczęściej kradzionych pojazdów znalazły się Chevrolet/GMC Silverado/Sierra 1500 z 2017 r. oraz Ford F-150 z 2013 r.
Znaczna część kradzieży samochodów w Kanadzie pochodzi z zorganizowanej przestępczości, którą gangi opisują jako „niezwykle dochodową” i „niezwykle wyrafinowaną”, działającą na terenie całego kraju. Gangi albo współpracują z zorganizowanymi grupami przestępczymi, aby wysyłać pojazdy na Bliski Wschód i do Afryki, albo samochody są wykorzystywane do popełniania przestępstw w Kanadzie, zanim zostaną zniszczone.















English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·