Śmierć w domu – formalności, które trzeba dopełnić

gazeta-dobryznak.pl 1 tydzień temu

Kiedy bliska osoba umiera, emocje przeplatają się z obowiązkami. Smutek, czasem szok – to wszystko dzieje się jednocześnie. W tym trudnym momencie warto wiedzieć, co należy zrobić, by zadbać zarówno o formalności, jak i o siebie.

Wezwanie lekarza i stwierdzenie zgonu

W przypadku śmierci w domu pierwszym krokiem jest wezwanie lekarza, który potwierdzi zgon i wystawi kartę zgonu. Może to być lekarz rodzinny, jeżeli zmarły był pod jego opieką, lub lekarz z pogotowia. Dokument ten jest absolutnie niezbędny do dalszych działań, w tym do wystawienia aktu zgonu przez urząd stanu cywilnego. W sytuacji, gdy śmierć nastąpiła w sposób nagły, gwałtowny lub niewyjaśniony, konieczne może być zawiadomienie policji i prokuratury. Może wtedy zostać zarządzona sekcja zwłok. Takie przypadki wymagają większej cierpliwości i współpracy z odpowiednimi służbami, co naturalnie może wydłużyć proces uzyskiwania dokumentów.

Organizacja transportu i wybór zakładu pogrzebowego

Po wystawieniu karty zgonu konieczne jest skontaktowanie się z zakładem pogrzebowym, który zajmie się transportem ciała i przygotowaniem pochówku. W Polsce nie ma obowiązku korzystania z konkretnej firmy – rodzina ma prawo wyboru zakładu, który odpowiada jej potrzebom i oczekiwaniom. Warto sprawdzić ofertę i opinie, ale przede wszystkim – postawić na empatyczną i profesjonalną obsługę. Zakład pogrzebowy przejmuje na siebie wiele obowiązków – od przewiezienia ciała, przez organizację ceremonii, po dopełnienie części formalności. Może też pomóc w uzyskaniu zasiłku pogrzebowego z ZUS czy KRUS. Ważne, by mieć przy sobie kartę zgonu i dokument tożsamości zmarłego, które są niezbędne do zgłoszenia śmierci w urzędzie (więcej informacji na stronie https://sprzataniepozgonie.com/co-robic-gdy-czlowiek-umiera-w-domu/).

Rejestracja zgonu i dokumenty urzędowe

Z kartą zgonu należy udać się do urzędu stanu cywilnego adekwatnego dla miejsca śmierci. Tam sporządzany jest akt zgonu, który stanowi oficjalny dokument potwierdzający zgon. Urząd wydaje zwykle kilka odpisów aktu – są one potrzebne między innymi do zamknięcia kont bankowych, przepisania własności, zgłoszenia śmierci w ZUS, KRUS czy u pracodawcy. Zgon należy zgłosić w terminie trzech dni od jego wystąpienia. jeżeli śmierć nastąpiła w wyniku choroby zakaźnej – zgłoszenia należy dokonać w ciągu 24 godzin.

Profesjonalne sprzątanie po zgonach – kiedy warto skorzystać z pomocy

Gdy śmierć nastąpiła w domu, a ciało pozostawało w pomieszczeniu przez dłuższy czas, konieczne jest specjalistyczne sprzątanie i dezynfekcja. Dotyczy to również zgonów w wyniku wypadku, samobójstwa, zabójstwa czy pożaru. Samodzielne usuwanie śladów może być nie tylko bardzo trudne emocjonalnie, ale także niebezpieczne dla zdrowia – z uwagi na kontakt z toksynami i bakteriami. Dlatego w takich przypadkach warto zwrócić się do profesjonalistów. Firma Sprzątanie Po Zgonie od 2010 roku świadczy specjalistyczne usługi oczyszczania i dezynfekcji miejsc, w których doszło do zgonu. Działania realizowane są na terenie całej Polski, również Opola i okolic, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, dyskrecji i szacunku wobec osób zgłaszających (więcej informacji: https://sprzataniepozgonie.com/opole/). Każde zlecenie traktowane jest indywidualnie, niezależnie od okoliczności – czy jest to śmierć naturalna, przypadek zaawansowanego rozkładu ciała, samobójstwo, zabójstwo, wypadek, pożar czy zalanie. W ramach usług oferowane jest kompleksowe sprzątanie mieszkań i innych pomieszczeń, usuwanie śladów biologicznych, ozonowanie oraz utylizacja skażonych przedmiotów. Prace wykonywane są przy użyciu specjalistycznego sprzętu oraz certyfikowanych środków chemicznych. Zespół składa się z osób posiadających odpowiednie kwalifikacje i przeszkolenie, a każda realizacja kończy się przygotowaniem pełnej dokumentacji – w tym protokołu wykonanych prac, karty odpadów oraz zaświadczeń wymaganych przez sanepid lub administrację budynku.

Idź do oryginalnego materiału