Wokół zbudowano rowery elektryczne Inteligentne systemy napędowe Bosch tego lata otrzyma nową, cyfrową funkcję blokady baterii, która sprawi, iż skradzione baterie staną się bezwartościowe dla złodziei chcących gwałtownie zarobić. Świetny pomysł — gdyby tylko Bosch nie był tak zachłanny przy wdrażaniu.
Kradzież baterii jest poważnym problemem. Osobiście musiałem wymienić dwa skradzione akumulatory do rowerów elektrycznych tutaj, w Holandii, gdzie ponad połowa wszystkich sprzedanych nowych rowerów to rowery elektryczne. Mechaniczne blokady chroniące wszystkie wymienne akumulatory można pokonać siłą, co może kosztować właścicieli od 300 do 1000 dolarów – w przypadku rowerów elektrycznych zbudowanych w oparciu o systemy Bosch – za wymianę skradzionego akumulatora, oprócz wszelkich kosztów niezbędnych do naprawy uszkodzonego mieszkania.
Bosch twierdzi, iż Battery Lock obsługuje kilka cyfrowych kluczy, których można używać jednocześnie – w postaci aplikacji Bosch Flow oraz wyświetlaczy rowerowych Kiox 300 i Kiox 500 – lub wyłączyć, aby dzielić się bateriami z rodziną i przyjaciółmi. Zamek cyfrowy jest kompatybilny ze wszystkimi akumulatory w inteligentnym systemie Boschw tym DualBatteries i wzmacniacz zasięgu PowerMore 250.
Po aktywacji blokada akumulatora włączy się automatycznie po wyłączeniu roweru elektrycznego Bosch. „Jeśli zablokowany akumulator zostanie włożony do innego roweru elektrycznego wyposażonego w inteligentny system, automatycznie dezaktywuje on wspomaganie silnika i sprawi, iż złodziej nie będzie mógł korzystać z całego roweru elektrycznego” – mówi Bosch w komunikacie prasowym udostępnionym Krawędź. „To także sprawia, iż odsprzedaż baterii staje się bezcelowa, co zmniejsza ryzyko kradzieży.”
Innymi słowy, gdy złodzieje zorientują się, iż nie ma rynku na skradzione akumulatory Bosch, przestaną próbować je ukraść. Wszystko to stanowi część „wizji firmy Bosch, zakładającej, iż w przyszłości żaden rower elektryczny z systemem Bosch nie zostanie skradziony”. Świetnie!
Inteligentny akumulator systemowy Bosch PowerTube 800 kosztuje 1000 dolarów, co czyni go głównym celem złodziei.Zdjęcie: Boscha
Blokadę baterii można jak zwykle zainstalować bezprzewodowo w każdym rowerze elektrycznym Bosch wyposażonym w inteligentny system za pośrednictwem aplikacji e-bike Flow i będzie ona dostępna od lata 2025 r. w ramach subskrypcji Flow+.
To jest głupie. Aby skutecznie zapobiegać kradzieży, blokada akumulatora musi być aktywna we wszystkich akumulatorach inteligentnego systemu Bosch, niezależnie od tego, czy właściciel wykupił subskrypcję Flow Plus, czy nie. W przeciwnym razie złodzieje przez cały czas będą mieli spory rynek odsprzedaży, z którego będą mogli czerpać zyski. Bosch oferuje właścicielom bezpłatny rok Flow Plus, który następnie kosztuje 35 USD / 35 GBP / 40 EUR każdego kolejnego roku.
Sensowne jest umieszczenie usług premium, takich jak alarm w rowerze elektrycznym ze śledzeniem GPS i powiadomieniami, za Flow Plus, tak jak robi to teraz Bosch. Jednak rowery elektryczne Bosch Smart Drive są już wyposażone w zintegrowaną blokadę systemową, która wymaga klucza cyfrowego do aktywacji silnika – nie jest wymagana subskrypcja – i to samo powinno dotyczyć blokady baterii, jeżeli wierzyć wizji firmy dotyczącej zerowej kradzieży.