Administracja ds. Cyberprzestrzeni Chin ogłosiła w minionym tygodniu uruchomienie dwumiesięcznej kampanii mającej na celu zwalczanie tzw. „nieregularnych napiwków” w publicznych i prywatnych transmisjach na żywo (live streaming).
W transmisjach na żywo widzowie często kupują i wysyłają prezenty wirtualne, by wyrazić poparcie dla twórców lub zachęcić ich do określonych zachowań. W ostatnich latach jednak streamerzy coraz częściej stosowali metody przymusu, oszustwa oraz zachowania o podtekście seksualnym, by skłonić fanów do wysyłania większych kwot – praktyki te rząd chce teraz zahamować.
Administracja, działająca od 2011 roku jako narodowy regulator Internetu w Chinach, wezwała platformy do „dopracowania zasad dotyczących napiwków w transmisjach na żywo”, „doskonalenia mechanizmów kontroli napiwków” oraz „wzmocnienia kodeksu postępowania w tej dziedzinie”.
Wśród zabronionych praktyk wymieniono m.in. transmisje o wulgarnym charakterze, w których streamerzy zachęcają do napiwków poprzez odsłanianie się lub wykonywanie sugestywnych gestów (tzw. cabian, czyli „chodzenie po linii” pomiędzy tym co dozwolone i tym co zakazane).

Kampania skupi się również na zwalczaniu oszustw w transmisjach na żywo, w tym na wykorzystywaniu fałszywych tożsamości – np. podszywaniu się pod osoby skrajnie ubogie lub odwrotnie – bajecznie zamożne, udawaniu specjalistów, inscenizowaniu trudnych sytuacji życiowych czy wykorzystywaniu osób trzecich. Rząd będzie również kontrolował treści generowane przez sztuczną inteligencję oraz działania skierowane przeciwko osobom starszym lub wykorzystujące nieletnich, w tym oszustwa charytatywne czy promocję drogich kolekcjonerskich produktów z obietnicą odkupu.
Władze ograniczą także praktyki zachęcające do impulsywnego dawania napiwków:
- wprowadzą limity wartości wirtualnych prezentów i jednorazowych darowizn,
- zabronią systemów rankingu, które dają streamerom otrzymującym większe napiwki lepszą widoczność w sieci,
- będą wysyłać codzienne alerty przypominające widzom o ryzykach związanych z dużymi kwotami napiwków.
Przyczyną działań regulacyjnych jest seria głośnych przypadków z ostatniego czasu, w których streamerzy skłonili starszych widzów do przesyłania ogromnych kwot jednym kliknięciem. W kwietniu 61-letni mężczyzna z Chengdu wysłał w ciągu jednego dnia 13 prezentów, z których każdy kosztował 3000 juanów (ok. 1600 PLN), jednemu streamerowi. Mężczyzna wcześniej został zdiagnozowany jako chorujący na depresję z towarzyszącymi jej zaburzeniami. We wrześniu natomiast inny 62-letni mężczyzna przekazał streamerowi 600 000 juanów (ponad 300 tysięcy złotych), częściowo finansując tę sumę kredytem na 100 000 juanów.

Mimo iż dawanie napiwków przez nieletnich zostało oficjalnie zabronione w 2022 roku, Pekiński Sąd Internetowy rozpatrzył w ciągu ostatnich trzech lat niemal 700 spraw dotyczących wydatków nieletnich na gry online i transmisje na żywo. Najwyższa pojedyncza kwota wyniosła 3,1 miliona juanów, a średnia roszczenia dotyczyła wydatków ponad 80 000 juanów. „Te sprawy wskazują na trend: młodzi konsumenci wydają coraz większe sumy” – stwierdził sędzia sądu w rozmowie z lokalnymi mediami.
Według raportu Chińskiego Stowarzyszenia Sztuk Scenicznych, branża chińskich widowisk internetowych – w tym transmisje na żywo i krótkie filmy – wygenerowała w 2024 roku przychody w wysokości 213 miliardów juanów, co oznacza wzrost o 1,5% r/r. Do końca maja 2025 roku liczba kont streamerów w Chinach wyniosła około 193 milionów, z czego miesięcznie aktywnych było ok. 33 miliony.
Obecna inicjatywa jest częścią szerszej kampanii „Qinglang” („Czysty i Jasny”) prowadzonej przez Administrację ds. Cyberprzestrzeni Chin – cyklicznego programu mającego na celu poprawę jakości środowiska online poprzez zwalczanie m.in. złośliwego marketingu w krótkich filmach, nadużyć sztucznej inteligencji, dezinformacji w mediach społecznościowych oraz ochronę nieletnich w Internecie.
Źródło: https://www.sixthtone.com/
Leszek B. Ślazyk
e-mail: [email protected]
© www.chiny24.com

2 godzin temu














English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·