Rozbudowa drogi Ostrów-Kalisz zagrożona

4 miesięcy temu
Zdjęcie: Rozbudowa drogi Ostrów-Kalisz zagrożona


Budowa czteropasmowej drogi biegnącej z Ostrowa Wielkopolskiego w stronę Kalisza stanęła pod znakiem zapytania. Inwestycja ma poprawić komfort i bezpieczeństwo użytkowników oraz przyspieszyć rozwój regionu. Odcinek Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski, najbardziej zaawansowany etap modernizacji tej trasy, może nie doczekać się realizacji w zakładanym terminie. Wszystko przez brak wystarczających środków finansowych na pokrycie kosztów inwestycji.

Budżet kontra rzeczywistość

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planowała przeznaczyć na rozbudowę odcinka Ostrów – Biskupice ponad 220 milionów złotych. Tymczasem najniższa oferta, złożona przez konsorcjum Kobylarnia S.A. i Mirbud S.A., wynosi aż 266 milionów złotych. To o ponad 45 milionów więcej, niż zakładany budżet. Kolejne propozycje cenowe tylko pogłębiają przepaść finansową – STRABAG, jedna z firm, wyceniła prace na ponad 508 milionów złotych.

Tak duże rozbieżności między oczekiwaniami finansowymi inwestora a rynkowymi realiami budzą poważne wątpliwości co do przyszłości projektu. Czy GDDKiA zdecyduje się na zwiększenie budżetu? A może będzie zmuszona do renegocjacji ofert lub ponownego ogłoszenia przetargu?

Dlaczego ta inwestycja jest kluczowa?

Odcinek Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski to nie tylko fragment modernizacji DK25, ale także inwestycja strategiczna dla całego regionu. Droga ma najważniejsze znaczenie dla ruchu tranzytowego i turystycznego, a jej modernizacja mogłaby przynieść wymierne korzyści gospodarcze, poprawiając dostępność komunikacyjną sąsiednich obszarów.

Projekt zakłada usprawnienie połączenia między rejonem miejscowości Biskupice Ołoboczne a istniejącym węzłem Ostrów Wielkopolski Wschód, gdzie DK25 przecina się z trasą S11. Prace mają być prowadzone w trybie „zaprojektuj i wybuduj” – co oznacza, iż wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za przygotowanie dokumentacji projektowej, jak i realizację inwestycji.

Co dalej?

Obecnie GDDKiA ocenia oferty złożone przez siedmiu wykonawców pod względem prawnym, merytorycznym i finansowym. Jednak sytuacja finansowa pozostaje kluczowym wyzwaniem. jeżeli budżet nie zostanie zwiększony, możliwe scenariusze to renegocjacje z oferentami, próba obniżenia kosztów realizacji lub rozpisanie przetargu na nowo.

Czas działa na niekorzyść projektu – brak szybkiej decyzji może opóźnić realizację inwestycji, a także zagrozić kolejnych etapom modernizacji DK25, w tym rozbudowie odcinka Kokanin – Konin oraz budowie obwodnicy Kalisza.

Niepewna przyszłość

Rozbudowa DK25 miała być jednym z filarów rozwoju regionu, ale czy brak wystarczających środków finansowych nie zniweczy tych planów? jeżeli koszty realizacji nie zostaną uzgodnione, istnieje realne ryzyko opóźnień, a co za tym idzie – zahamowania rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce.

Decyzja GDDKiA w tej sprawie ma zapaść jeszcze w tym roku. Wszystko wskazuje jednak na to, iż droga do realizacji tego projektu będzie równie wyboista, jak niektóre odcinki DK25, które miała zastąpić nowa, lepsza infrastruktura.

POLECANE NEWSY
Zapalmy światełka na choince ze Świętym Mikołajem (PIĄTEK)
Ostrowskie Mikołajki – Zanurz się w Świąteczną Magię! (SOBOTA)
Psy wpadły do szamba
Potężna akcja policyjna w Nowym Karminie: ujawniono laboratorium narkotykowe?
Ała. Policjant nie dostosował prędkości?
Uczeń uratowany z nietypowej pułapki
Idź do oryginalnego materiału