Rok od przejęcia prokuratury. Mocna ocena Ad Vocem

news.5v.pl 3 godzin temu

Stowarzyszenie Ad Vocem wydało uchwałę w którym podsumowało to, jaki jest stan polskiej prokuratury po roku od nielegalnego przejęcia jej przez zwolenników ministra sprawiedliwości, prokuratora generalnego Adama Bodnara.

Mija rok od bezprecedensowego w historii ustroju Polski uniemożliwienia wykonywania funkcji Prokuratora Krajowego legalnie powołanemu prokuratorowi Dariuszowi Barskiemu.

PRZYPOMINAMY: Tak wyglądała próba przejęcia Prokuratury Krajowej przez Bodnara! „Pańska decyzja jest bezprawna i nosi znamiona podwójnego przestępstwa”

Uchwała Ad Vocem

W rocznicę tego zdarzenia Niezależne Stowarzyszenie Prokuratorów Ad Vocem wydało uchwałę, w której pochyla się nad tym, jak wyglądało funkcjonowanie prokuratury w ostatnim roku. Zwrócono w niej uwagę, iż okres ten „położył się cieniem na funkcjonowaniu prokuratury”.

Osoby nieuprawnione odwołały w tym czasie z pełnionych funkcji, z delegowania do jednostek wyższego szczebla setki prokuratorów, zastępując ich w dużej mierze członkami jednego stowarzyszenia prokuratorskiego. Wbrew swoim wcześniejszym zapowiedziom, osoby podające się za Prokuratorów Krajowych w istocie zdegradowały dziesiątki prokuratorów, delegując ich niezależnie od wysokich, nierzadko specjalistycznych kwalifikacji, do jednostek niższego szczebla

— napisano.

Pozaprawne decyzje dotknęły też czterech Zastępców Prokuratora Generalnego, których kompetencje bezpodstawnie okrojono, a po skierowaniu części z nich na przymusowy urlop, fizycznie uniemożliwiono im wykonywanie obowiązków.

— dodano.

Upadek instytucji

W uchwale zwrócono uwagę, iż „prokuratura decyzjami osób powołanych na funkcje po 12 stycznia 2024 r. została, wbrew ustawowym zadaniom, zaangażowana w spór polityczny, podporządkowując się wyraźnie artykułowanym oczekiwaniom reprezentantów władzy wykonawczej”.

Miarą upadku instytucji, która zgodnie z ustawą ma stać na straży praworządności i wykonywać zadania w zakresie ścigania przestępczości, jest fakt wybiórczego stosowania, głównie przez osoby, wciąż jeszcze uzurpujące sobie pełnienie funkcji kierowniczych, orzeczeń Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego. W tym kontekście jako kuriozum należy odczytywać wytyczne lub projekty wytycznych Prokuratora Generalnego, według których kwestionuje się status powołanych w konstytucyjnej procedurze przez Prezydenta RP sędziów, a także jednej z Izb Sądu Najwyższego

— zaznaczono.

Jako swoistą chęć domknięcia systemu należy odczytywać wymierzone w stojących na straży prawa i dających temu głośno wyraz Zastępców Prokuratora Generalnego działania powołanych niezgodnie z ustawą przez Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego rzeczników dyscyplinarnych ad hoc. Są one również wyrazem chęci wywołania wśród tysięcy niezależnie myślących prokuratorów efektu mrożącego. Tak samo należy interpretować decyzje o zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków prokuratorów, którzy krytycznie, ale zgodnie z prawem i orzecznictwem, wyrażali swoje stanowisko co do dokonywanych od roku zmian w Prokuraturze. Jednocześnie z udziałem osób nieuprawnionych na zebraniu i zgromadzeniach zwołanych przez równie nieuprawnione osoby, dokonano wyborów na nową kadencję członków Sądu Dyscyplinarnego przy Prokuratorze Generalnym, który podczas inauguracji tej kadencji wskazał jako zadanie Sądu Dyscyplinarnego wykluczenie ze środowiska prokuratorskiego osób – jego zdaniem – nie dających rękojmi wykonywania zawodu

— napisano.

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ Zastępcy Prokuratora Generalnego składają pozew w związku z bezprawną decyzją Bodnara. Mec. Lewandowski ujawnia szczegóły

Zupełnie bierna wobec licznych przypadków łamania prawa Krajowa Rada Prokuratorów przy Prokuratorze Generalnym, działająca nota bene w składzie niezgodnym z ustawą, po bezprawnym skróceniu kadencji członków powołanych przez poprzedniego Prokuratora Generalnego, nie odniosła się w żaden sposób do ataków na zasadę niezależności prokuratorskiej ze strony osób i podmiotów wydatnie zainteresowanych określonym rozstrzygnięciem spraw pozostających w toku postępowania przygotowawczego lub przed Sądami

— dodano.

Kolejne problemy

Ad Vocem oceniło ponadto, iż „nie rozwiązano przy tym systemowo problemu faktycznie zamrożonych w latach 2021-2022 wynagrodzeń prokuratorów, a działania procesowe prokuratorów podających się za szefów jednostek zmierzają do poniesienia przez Skarb Państwa zwiększonych kosztów z tytułu zastępstwa procesowego i odsetek”.

Jako niesatysfakcjonujące uznać należy dotychczasowe starania podniesienia wynagrodzeń urzędników i pracowników Prokuratury oraz asystentów prokuratorów

— wskazano.

Mimo szumnych zapowiedzi przygotowano ledwie tzw. pomostowy projekt zmiany ustawy Prawo o prokuraturze, który – choć w założeniach ma oddzielić urząd Ministra Sprawiedliwości od urzędu Prokuratora Generalnego – nie zapewnia uniezależnienia Prokuratury od bieżącej władzy politycznej. Co więcej – jednym z celów tego projektu jest strukturalna i finansowa degradacja części prokuratorów

— dodano.

Groteskowym akcentem w zmianach w Prokuraturze jest fakt, iż zostały one przeprowadzone tak nieudolnie, iż choćby według stanowiska Prokuratora Generalnego przedłożonego Trybunałowi Konstytucyjnemu prokuratorzy, którzy byli lub są przezeń uważani za Prokuratorów Krajowych, nie mogli zgodnie z narracją opartą na zamówionych opiniach prawnych nabyć uprawnień do sprawowania tej funkcji, gdyż nie zostali awansowani lege artis na stanowisko prokuratora Prokuratury Krajowej

— stwierdzono.

Ostatnim akordem szeregu bezprawnych decyzji Prokuratora Generalnego jest nakazanie trzem Zastępcom Prokuratora Generalnego wypełniania swoich obowiązków w Wydziałach Zamiejscowych Departamentu do Spraw Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej. Jest to akt, który odczytujemy jako odwet za stanowczą postawę Zastępców Prokuratora Generalnego, mających odwagę zabierać publicznie głos i wskazywać na bezprawność określonych działań Prokuratora Generalnego

— oceniono.

Podsumowanie

W uchwale zwrócono uwagę, iż „powyżej wskazane okoliczności to bolesna diagnoza kondycji Prokuratury uwzględniająca wydarzenia minionego roku w dużym skrócie”.

Opisane działania miały na celu zaspokojenie prywatnych ambicji niektórych prokuratorów i bezprecedensowe upolitycznienie Prokuratury. Stała się ona jednym z uczestników igrzysk mających na celu przedstawienie społeczeństwu w interesie grupy polityków skrzywionego obrazu rzeczywistości. Temu służą z jednej strony kreowane przeciwko oponentom postępowania karne, a z drugiej postępowania kończone zgodnie z interesem politycznym członków obecnych władz

— stwierdzono.

Tak Prokuraturę widzą nie tylko członkowie Niezależnego Stowarzyszenia Prokuratorów „Ad Vocem”, nasi sympatycy, ale również tysiące prokuratorów, którzy do tej pory stali z boku środowiskowych podziałów. Przed nami przyszłość Prokuratury, którą każdy z nas ma szanse kształtować zgodnie z obowiązującym prawem. Niezależne Stowarzyszenie Prokuratorów „Ad Vocem” przypomina słowa roty prokuratorskiego ślubowania. Każdy prokurator ślubował służyć wiernie Rzeczypospolitej Polskiej. Nie swojemu przełożonemu, władzy wykonawczej, ponadpaństwowym lub ponadnarodowym strukturom, organizacjom pozarządowym – tylko Rzeczypospolitej Polskiej. Każdy z nas ma również obowiązek stać na straży prawa i strzec praworządności

— napisano.

Apelujemy do wszystkich prokuratorów o działanie zgodne z przyrzeczeniem, które składali przy powołaniu. Apelujemy o odwagę powiedzenia „nie”, gdy dla doraźnych celów politycznych naruszane jest prawo. Apelujemy o obronę zasady prokuratorskiej niezależności. Prokuratura będzie wyglądała tak, jak na to pozwolimy. Od nas samych zależy, czy Prokuraturą będzie rządziła siła prawa, czy prawo siły oparte na pozakonstytucyjnych źródłach prawa. Ze swej strony obiecujemy, iż nie ustaniemy w wysiłkach zmierzających do przywrócenia w pełni legalnego funkcjonowania Prokuratury, jej legalnych władz oraz do pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych takiemu stanowi rzeczy

— podsumowano w uchwale.

Idź do oryginalnego materiału