Blisko 83 tys. złotych straciła 69-letnia świdniczanka, która padła ofiarą oszusta podszywającego się pod jej syna. Zaczęło się od historii o uszkodzonym telefonie, a skończyło nakłonieniem kobiety do przekazania loginu i hasła do bankowości internetowej oraz danych jej karty płatniczej.

– Do zdarzenia doszło po tym, jak kobieta otrzymała na swój telefon wiadomość na komunikatorze WhatsApp o treści: „Mamo, telefon wpadł mi do toalety i nie działa. To mój nowy numer”. 69-latka była przekonana, iż rozmawia z synem, dlatego nie podejrzewała podstępu i kontynuowała korespondencję. W krótkim czasie rzekomy syn poprosił o pilne przelanie blisko 4400 zł na nowy telefon. Gdy kobieta wykonała przelew, pojawiła się kolejna prośba – tym razem o opłacenie „rachunku za laptopa” na kwotę 4000 zł. Mieszkanka Świdnicy ponownie wykonała polecenie. Następnie oszust zwrócił się o przelew 12 tysięcy złotych na rachunki. Z uwagi na limity kobieta nie mogła go zrealizować tego samego dnia, dlatego udała się do banku, by zwiększyć limit transakcji – relacjonuje asp. Magdalena Ząbek z Komendy Powiatowej Policji w Świdnicy.
– W kolejnych wiadomościach „syn” poprosił o następny przelew – 10 tysięcy złotych. Podczas rozmowy sprawca nakłonił kobietę do przekazania loginu i hasła do bankowości internetowej, a także danych z karty płatniczej. Później zażądał wykonania przelewu w euro. Ponieważ 69-latka nie mogła go wykonać samodzielnie, udała się do banku, gdzie zrealizowała transakcję – przywołuje Ząbek.
Kobieta cały czas nie miała świadomości, iż koresponduje z oszustem. – Ufała, iż nadawca jest jej synem i tłumaczyła sobie wydatki tym, iż syn jest w trakcie budowy domu i planuje zagraniczne wakacje. O tym, iż padła ofiarą przestępstwa, zorientowała się dopiero, gdy prawdziwy syn zadzwonił do niej ze swojego dotychczasowego numeru. Po rozmowie okazało się, iż całe zdarzenie było oszustwem. Łącznie 69-latka straciła blisko 83 tysiące złotych – opisuje rzecznik świdnickiej policji.
Policjanci ponownie apelują o ostrożność. – Zawsze weryfikuj prośby o pieniądze, choćby jeżeli wiadomość pochodzi rzekomo od bliskiej osoby. Zadzwoń na znany wcześniej numer i upewnij się, iż to naprawdę członek rodziny. Nigdy nie podawaj loginów, haseł ani danych kart płatniczych. W przypadku podejrzenia oszustwa natychmiast skontaktuj się z Policją – 112. Przestępcy wciąż modyfikują swoje metody, ale cel jest zawsze ten sam – wyłudzić pieniądze. Czujność i szybka reakcja mogą uchronić nas przed utratą oszczędności życia – przypominają.
/KPP Świdnica, opr. mn/

1 godzina temu






English (US) ·
Polish (PL) ·
Russian (RU) ·