Przedsiębiorcy mogą już sprawdzać uprawnienia kierowców-kurierów. Jak to zrobić?

4 godzin temu
Zdjęcie: Samochód (autor: pexels)


Obowiązują już zmiany w dostępie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.

Łatwiejszy dostęp do CEPiK-u ma zapewnić przedsiębiorcom prowadzącym firmy transportowe i kurierskie bardziej skuteczne sprawdzanie zatrudnionych przez nich kierowców.

Zainteresowane firmy – których na razie zgłosiła się setka – zintegrują swoje rozwiązania z rządowym systemem wymiany danych. Dzięki temu będą mogli automatycznie i masowo wysyłać zapytania do CEPiK. Otrzymają informacje o rodzaju uprawnień kierowcy, ich dacie ważności i szczegóły dokumentów, a także informacje o ich ewentualnym zatrzymaniu.)

Rozwiązanie wprowadzono w odpowiedzi na wypadek, do którego na początku roku doszło na warszawskiej Woli. Kierowca-kurier potrącił śmiertelnie nastolatka. Miał aktywny zakaz prowadzenia pojazdów, a mimo to wykonywał pracę.

Jak się zgłosić do CEPiK?

Przedsiębiorcy, którzy zintegrują swoje rozwiązania z API i uzyskają potrzebne certyfikaty dostępu, będą mogli wysyłać w sposób zautomatyzowany i masowy zapytania bezpośrednio do CEPiK.

W zapytaniu należy podać imię, nazwisko kierowcy oraz serię i numer blankietu prawa jazdy. W odpowiedzi otrzymają następujące dane:

  • rodzaj i zakres uprawnienia kierowcy,
  • datę ważności uprawnienia,
  • datę ważności dokumentu,
  • serię i numer blankietu prawa jazdy,
  • informację o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli został zatrzymany.
Idź do oryginalnego materiału