Obowiązują już zmiany w dostępie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
Łatwiejszy dostęp do CEPiK-u ma zapewnić przedsiębiorcom prowadzącym firmy transportowe i kurierskie bardziej skuteczne sprawdzanie zatrudnionych przez nich kierowców.
Zainteresowane firmy – których na razie zgłosiła się setka – zintegrują swoje rozwiązania z rządowym systemem wymiany danych. Dzięki temu będą mogli automatycznie i masowo wysyłać zapytania do CEPiK. Otrzymają informacje o rodzaju uprawnień kierowcy, ich dacie ważności i szczegóły dokumentów, a także informacje o ich ewentualnym zatrzymaniu.)
Rozwiązanie wprowadzono w odpowiedzi na wypadek, do którego na początku roku doszło na warszawskiej Woli. Kierowca-kurier potrącił śmiertelnie nastolatka. Miał aktywny zakaz prowadzenia pojazdów, a mimo to wykonywał pracę.
Jak się zgłosić do CEPiK?
Przedsiębiorcy, którzy zintegrują swoje rozwiązania z API i uzyskają potrzebne certyfikaty dostępu, będą mogli wysyłać w sposób zautomatyzowany i masowy zapytania bezpośrednio do CEPiK.
W zapytaniu należy podać imię, nazwisko kierowcy oraz serię i numer blankietu prawa jazdy. W odpowiedzi otrzymają następujące dane:
- rodzaj i zakres uprawnienia kierowcy,
- datę ważności uprawnienia,
- datę ważności dokumentu,
- serię i numer blankietu prawa jazdy,
- informację o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli został zatrzymany.