Eksperci branżowi ostrzegają podróżnych, by byli ostrożni podczas rezerwacji nadchodzących podróży online, ponieważ oszuści wykorzystują sztuczną inteligencję do oszukiwania konsumentów.
„Obecnie istnieje tak wiele różnych sposobów, w jakie sztuczna inteligencja pomaga tym, którzy próbują oszukać ludzi” – powiedział Chadd Andre z Flight Centre Canada.
Firma Flight Centre Canada zleciła przeprowadzenie ankiety dotyczącej oszustw związanych z podróżami, która wykazała, iż 32% Kanadyjczyków padło ofiarą oszustw związanych z podróżami. Prawie połowa z tej liczby, 47%, to podróżnicy z pokolenia Z, a 17% przyznało, iż zostało oszukanych przez fałszywe oferty.
Według ankiety, oszuści wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia fałszywych ofert zakwaterowania i posuwają się choćby do fabrykowania recenzji i podszywania się pod biura podróży działające online.
Andre powiedział, iż podróżni mogą wierzyć, iż rozmawiają z renomowanym agentem, podczas gdy w rzeczywistości jest to chatbot prowadzony przez oszustów. „Istnieją oferty, które pojawiają się podczas wyszukiwania określonego biura podróży czy linii lotniczych lub możesz zostać skierowany na fałszywą stronę internetową lub uzyskać fałszywy numer telefonu” – powiedział Andre. „Najlepszym wyborem jest trzymanie się zaufanych marek turystycznych, zwłaszcza tych, które mają siedzibę w Kanadzie i mają za sobą agencje ochrony konsumentów”.
Rada Przemysłu Turystycznego Ontario (TICO) zgodziła się, iż sektor turystyczny jest podatny na negatywne aspekty sztucznej inteligencji. „Słyszymy coraz więcej o stronach internetowych generowanych przez sztuczną inteligencję, chatbotach generowanych przez sztuczną inteligencję, więc zdecydowanie pojawia się tam ten problem” – powiedział Richard Smart, dyrektor generalny TICO, w rozmowie z CTV News Toronto.
Każdy, kto dokona rezerwacji za pośrednictwem firmy zarejestrowanej w TICO, może otrzymać odszkodowanie w przypadku wystąpienia problemów podczas podróży.
Smart radzi podróżnym, aby robili dobre rozeznanie, unikali niesprawdzonych firm w mediach społecznościowych i trzymali się biur podróży o ugruntowanej pozycji.
„Nie oznacza to, iż musisz udać się do ich biura – zdecydowana większość rezerwacji odbywa się przez telefon i online, i to jest w porządku” – powiedział Smart.
Na początku tego roku Booking.com ostrzegł, iż może nastąpić 900-procentowy wzrost liczby oszustw turystycznych związanych ze sztuczną inteligencją.