PPL składa doniesienie do prokuratury na… swoich byłych prezesów. Chodzi m.in. o szkody materialne wyrządzone przy budowie lotniska w Radomiu

mojradom.pl 3 godzin temu

LOT zawiesił zimowe połączenia z Radomia do Rzymu (fot. Grzegorz Tuszyński/Lotnisko Warszawa-Radom)

Do dokumentów potwierdzających, iż takie zawiadomienie zostało złożone dotarł portal Money.pl.

Szkody na setki miliony złotych

Mariusz Szpikowski, prezes PPL w latach 2016-2020 był wielkim orędownikiem lotniska w Radomiu

Według PPL, wysokość wyrządzonych szkód oszacowano na ponad 815 mln zł w przypadku Szpikowskiego, który realizował inwestycję "bez sporządzenia rzetelnego biznesplanu, przy braku analiz rynku, przepustowości oraz otoczenia konkurencyjnego, a także poprzez oparcie się na wadliwych i iluzorycznych opracowaniach analitycznych". Na kwotę tę składają się koszty poniesione na skutek nabycia spółki Port Lotniczy Radom S.A. (12,7 mln zł), rozbudowy radomskiego lotniska (ponad 738 mln 424 tys. zł) i jego utrzymania w latach 2023 i 2024 (32,8 mln zł straty w 2023 r. i 28,6 mln zł straty w części 2024 r.). Natomiast w odniesieniu do Wojtery chodzi o co najmniej 61 mln zł, który kontynuował inwestycję pomimo "ujawnienia szeregu przesłanek wskazujących na jej nieopłacalność oraz negatywnych konkluzji analiz ekonomicznych, działając wbrew zasadom gospodarności". Nadużył on - według obecnego zarządu PPL - udzielonych mu uprawnień poprzez kontynuowanie realizacji inwestycji w port lotniczy Warszawa-Radom, pomimo "ujawnienia szeregu przesłanek wskazujących na jej nieopłacalność oraz negatywnych konkluzji analiz ekonomicznych, działając wbrew zasadom gospodarności". W tym przypadku wartość szkody wyceniono na co najmniej 61 mln 400 tys. zł. Ta kwota z kolei wynika ze straty lotniska Warszawy Radom poniesionej w 2023 r. i w ciągu 10 miesięcy 2024 r.

PPL wnosi też o przesłuchanie w charakterze świadków Jarosława Kaczyńskiego, Adam Bielana i Marka Suskiego, a także "o konieczności objęcia zakresem zainteresowania organów ścigania również zachowania Mikołaja Wilda. Były prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego miał "działając z upoważnienia ministra infrastruktury nałożyć na PPL obowiązek realizacji inwestycji w Lotnisko Warszawa-Radom".

Stanisław Wojtera, prezes PPL w latach 2020-2024

"Pozbawiają sans lotniska w Radomiu"

Maciej Wild gwałtownie zareagował na ruch PPL. Na portalu X napisał: "Szarża Polskich Portów Lotniczych zasługuje na odnotowanie, jako kandydat do nagrody Darwina. Dlaczego? Aby ustalić nierentowność inwestycji w lotnisko w Radomiu, Prokuratura będzie musiała zbadać, czemu blokowane są prace nad administracyjnym przeniesieniem nadmiarowego ruchu lotniczego z lotniska Chopina na Lotnisko w Radomiu a zamiast nich forsowana jest rozbudowa lotniska w Warszawie, która będzie kosztować ca. 1 mld złotych i nie ma prawa się zwrócić przed 2032 rokiem (deklarowaną datą otwarcia CPK)". I dalej: "Opisane wyżej działania realnie pozbawiają szans lotniska w Radomiu, stworzonego właśnie po to, aby obsłużyć nadmiarowy ruch z Warszawy. o ile Prokuratura rzetelnie podejmie się analizy tych zaniedbań, na ławie oskarżonych zasiądą te same osoby, które zainicjowały złożenie owego kuriozalnego doniesienia".

Latamy tylko na Cypr

Obecna sytuacja Lotniska Warszawa-Radom jest nie do pozazdroszczenia. Od 21 października z portu lata tylko jeden przewoźnik: Wizz Air realizuje połączenia do Larnaki na Cyprze. I tak pozostanie najprawdopodobniej do końca sezonu zimowego. W trakcie realizacji jest wprawdzie przetarg na tzw. promocję lotów w innych kierunkach (m.i n. do Egiptu i do Włoch) dla przewoźników i biur podróży, ale efekty takich zachęt do latania z Radomia mogą pojawić się dopiero za jakiś czas. To samo dotyczy tzw. administracyjnego podziału ruchu lotniczego, czyli narzucania "z góry", które linie i dokąd powinny latać, zwłaszcza w sytuacji, gdy lotnisko Chopina jest nadmiernie przeciążone. I choć PPl złożył wniosek do Ministerstwa Infrastruktury o zgodę na taki podział, musi go zatwierdzić jeszcze Komisja Europejska. A to przecież długa procedura.

Bożena Dobrzyńska

Idź do oryginalnego materiału