Zakładowa Straż Pożarna ORLEN S.A. w Płocku to największa jednostka tego typu w Polsce i jedna z największych w Europie wśród straży działających na terenach dużych zakładów chemicznych. Jej historia sięga 1963 roku, kiedy równolegle z budową kompleksu produkcyjnego zaczęto rozwijać formację ratowniczą.
Dziś straż składa się z dwóch oddziałów, a jej flota obejmuje kilkadziesiąt nowoczesnych ciężkich samochodów wodno-pianowych i proszkowych, uzupełnionych o szeroką gamę pojazdów specjalnych, przewoźnych działek gaśniczych, agregatów pompowych, przyczep oraz nowoczesnych kontenerów pożarniczych. Sprzęt jest stale modernizowany – co roku pojawiają się kolejne pojazdy i urządzenia.
Podwozie na miarę potrzeb
Najnowszym wozem we flocie ORLEN jest ciężki samochód gaśniczy proszkowo-śniegowy. Zastąpił on kilkudziesięcioletni pojazd proszkowy z zabudową Rosenbauer PLF 10000 na podwoziu Steyr 32S39 (6×4). Nowy samochód to wyjątkowa konstrukcja, rzadko spotykana w jednostkach pożarniczych.
Pod zabudowę wykorzystano 3-osiowe podwozie Scania P450B6X4NZ. Napęd zapewnia sześciocylindrowy silnik wysokoprężny spełniający normę Euro 6e, z turbodoładowaniem i systemami EGR oraz SCR. Moc jednostki wynosi 331 kW (450 KM). Moc przenosi zautomatyzowana skrzynia biegów, dwuzakresowa, z dwoma biegami pełzającymi).





Podwozie w układzie napędowym (6×4) ma blokady mechanizmów różnicowych tylnych osi. Zawieszenie zostało wzmocnione, a osie wyposażono w resory paraboliczne
i trapezowe oraz amortyzatory.
Kabina – komfort i bezpieczeństwo
Kabina pożarniczej Scanii to średniej długości jednomodułowa, odchylana, dwudrzwiowa, w układzie miejsc (1+1+1) kabina dzienna z podwyższonym dachem, typu CP17N. Bezpieczne wejście zapewniają trzy szerokie i wygodne stopnie wejściowe, z oświetleniem.
Fotele kierowcy i dowódcy wyposażone są w zagłówki i trzypunktowe pasy bezpieczeństwa, które zapewniają adekwatny komfort pracy. Obydwa fotele posiadają zawieszenie pneumatyczne i regulowaną wysokość położenia siedziska i oparcia. Natomiast siedzenie trzeciego członka załogi jest nieresorowane i umieszczone jest na tunelu silnika.
Elektroniczna tablica rozdzielcza posiada wskaźniki cyfrowe, które dostarczają kierowcy niezbędnych informacji podczas jazdy oraz prowadzonych działań ratowniczych.
Zabudowa – stal i aluminium
Nadwozie pożarnicze wykonano z nierdzewnych profili stalowych, a poszycie z blachy aluminiowej. Pojazd posiada dziewięć skrytek sprzętowych (4+4+1), zamykanych aluminiowymi roletami, z oświetleniem LED i podestami roboczymi. Całość osadzono na ramie pomocniczej z ceowników stalowych o podwyższonej wytrzymałości.



Użytkowy dach nadwozia pożarniczego został pokryty aluminiową blachą ryflowaną. Krawędzie zabezpieczające dach stanowią burty będące przedłużeniem bocznych ścian nadwozia, natomiast w tylnej części barierka aluminiowa. Wejście na dach umożliwia składana drabinka aluminiowa zamontowana z tyłu, po prawej stronie nadwozia.
Z przodu, za kabiną znajduję się wysuwany pneumatycznie, teleskopowy maszt oświetleniowy z dwoma reflektorami halogenowymi, każdy o mocy 180 W. W tylnej części dachu zamontowano działko proszkowe. Wyposażone jest ono w dyszę proszkową o długości 80 cm. Można przez nie podawać proszek gaśniczy z intensywnością 30-50 kg/s. Sterowanie odbywa się zdalnie z przenośnego pulpitu zamontowanego na przewodzie długości pięciu metrów.
System proszkowy
W środkowej części nadwozia pożarniczego umieszczony został agregat proszkowy PLA 6000 HD. W każdym z dwóch zamontowanych zbiorników przewożonych jest 3000 kg proszku klasy ABC (łącznie 6000 kg). Magazynowany proszek znajduje się pod stałym ciśnieniem 28-30 barów, co umożliwia jego natychmiastowe podanie na źródło pożaru.






Wyrzut proszku nie następuje, jak to ma miejsce w większości samochodów czy agregatów proszkowych, dzięki azotu przewożonych w butlach, a dzięki sprężonego powietrza. Za uzupełnianie powietrza odpowiada wchodząca w skład systemu sprężarka powietrza (kompresor). Powietrze, z uwagi na charakterystykę środka gaśniczego jakim jest proszek, jest osuszane przez osuszacz powietrza.
Do podawania proszku przeznaczone są dwie proszkowe linie szybkiego natarcia, które znajdują się w tylnej części zabudowy po lewej i prawej stronie. Na bębnie każdego
ze zwijadeł nawinięty jest odcinek węża DN 20 o dł. 25 m. Na końcu każdego z węży umieszczono prądownicę pistoletową o wydajności 5 kg/s.
Sterowanie układem proszkowym odbywa się z podświetlonego panelu sterowania systemem zasilania proszkiem. Dodatkowo, w celu możliwości przedłużenia proszkowych linii gaśniczych, w dodatkowej dolnej skrytce zamykanej aluminiowa klapą odchylaną do dołu po prawej stronie, przewożone jest przenośne zwijadło z dwoma odcinkami wysokociśnieniowego gumowego węża, każdy o dł. po 25 m.
System dwutlenku węgla (CO2)
W pierwszej skrytce, za kabiną po prawej stronie, umieszczono agregat śniegowy wraz z panelem sterowania. Składa się on z ośmiu stalowych butli. Każda z nich ma pojemność 40 litrów i ciśnieniu 51,7 barów i pojemności 30 kg skroplonego dwutlenku węgla (CO2).

Dwutlenek węgla, jako gaz gaśniczy, z uwagi na swoje cechy, nadaje się do gaszenia materiałów i przedmiotów o dużej wartości materialnej, dokumentacyjnej, technicznej
i kulturowej. Do celów gaśniczych stosuje się go w stanie skroplonym i przechowuje najczęściej w stalowych butlach pod ciśnieniem.
Wszystkie butle agregatu wyposażone są w zawory szybkootwieralne. Umożliwia to natychmiastowe przygotowanie agregatu do działań gaśniczych. Podawanie dwutlenku węgla na źródło pożaru następuje poprzez nawinięty na zwijadle gumowy wąż wysokociśnieniowy o dł. 40 m. Możliwe jest jego przedłużenie o kolejne 40 metrów, poprzez zastosowanie dodatkowego odcinka węża. Jest on zakończony prądownicą śniegową o wydajności 2 kg/s (CO2).
Dodatkowe wyposażenie
Na wyposażeniu pojazdu znalazły się również dwa przewoźne mobilne półstałe urządzenia gaśnicze PU „POŻ-PLISZKA” Sp. z o.o. Przewożone są one w tylnych skrytkach po prawej i lewej stronie. Urządzenie typu PUG 20x wyposażone jest w zbiornik mieszczący 20 kg środka gaśniczego, natomiast w drugim typu PUG 50x, zmagazynowane jest 50 kg gazu FK-5-1-12. To skuteczny zamiennik halonu, przeznaczony do gaszenia pożarów grup ABC, w tym urządzeń elektrycznych pod napięciem. Nie przewodzi on prądu elektrycznego. Po zastosowaniu odparowuje pozostawiając czystą i suchą powierzchnię. Jest w pełni bezpieczny dla ludzi i środowiska.
Poza tym w skrytce w tylnej części zabudowy przewożony jest agregat prądotwórczy o mocy 13,5 kVA.
Super proszek
Nowa Scania P450B6X4NZ Zakładowej Straży Pożarnej ORLEN S.A. to unikatowy wóz łączący system proszkowy i śniegowy. Dzięki zaawansowanej zabudowie, ogromnym zasobom środka gaśniczego i nowoczesnym rozwiązaniom technicznym stanowi jeden z najbardziej zaawansowanych samochodów ratowniczych w Polsce i Europie.
SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. wyróżnia pojazdy ratownicze i specjalne będące na wyposażeniu jednostek straży pożarnych, sił zbrojnych i różnego rodzaju innych służb bezpieczeństwa publicznego na czterech kontynentach. SZCZĘŚNIAK Pojazdy Specjalne Sp. z o.o. to firma rodzinna, oparta w 100% na polskim kapitale. To znany i ceniony producent najbardziej zaawansowanych pojazdów dedykowanych dla ratowników obecna na rynku od 1992 roku.