Policja apeluje o zachowanie ostrożności podczas zakupów online. Wskazuje również, iż trwa postępowanie w sprawie oszustw przeprowadzanych przez jedno z serwisów społecznościowych. Małżeństwo, które wykorzystywało ten kanał do „sprzedaży” fikcyjnego towaru, oszukiwało klientów, którzy nigdy nie otrzymali zamówionych produktów

Fot. Pixabay / Warszawa w Pigułce
Z dotychczasowych ustaleń wynika, iż ofiarami oszustów było przynajmniej 32 osoby z całego kraju, a straty, które ponieśli poszkodowani, wyniosły łącznie ponad milion złotych. Małżeństwo ze Szczecina usłyszało już ponad 170 zarzutów. Oszuści prowadzili sprzedaż odzieży i obuwia za pośrednictwem portalu społecznościowego, oferując fikcyjne produkty, które nigdy nie dotarły do klientów.
Fałszywy sklep internetowy miał tylko kilka opinii, a transakcje odbywały się wyłącznie przez komentarze pod opublikowanymi postami. Policja apeluje zatem, aby podczas zakupów online zachować zdrowy rozsądek i dokładnie sprawdzać wiarygodność sprzedających. Warto wybierać znane, duże sklepy internetowe, które oferują programy ochrony kupujących i mają dobrą reputację na rynku.
Decydując się na zakupy w mniejszych sklepach lub u nieznanych sprzedawców, należy szczegółowo sprawdzić opinie, zapoznać się z regulaminem sklepu i polityką zwrotów. Alarmujące i wzbudzające naszą czujność powinno być również brak możliwości płatności dzięki popularnych i bezpiecznych metod, takich jak płatność przy odbiorze.
Opisany przypadek jest niestety nie pierwszym i prawdopodobnie nie ostatnim. Inny popularny sposób oszustwa polega na oferowaniu nagród przez media społecznościowe w zamian za wypełnienie ankiety. W tym wariancie nie tylko „nagroda” nigdy nie trafia do osoby zainteresowanej, ale dodatkowo, podając dane niezbędne do wysyłki, może stracić pieniądze, gdyż zostaną wykorzystane do kradzieży z konta – na przykład przez podanie numerów karty płatniczej. Należy zatem zachować czujność i poświęcić trochę więcej czasu w dokładną weryfikację.